Home Laatste Nieuws Hoe hardlopen de modewereld verovert

Hoe hardlopen de modewereld verovert

door hardloopnetwerk

Hardlopen is booming. Veel loopevenementen zijn al uitverkocht, ruim voordat ze plaatsvinden. Dat heeft uiteraard ook effect op de verkoop van hardloopschoenen en -kleding. Modegigant Zalando zet daarom vol in op hardlopen, niet alleen met een groeiend aanbod aan schoenen en kleding, maar ook met andere initiatieven. Zo zijn ze naast de BMW Berlin Marathon en de halve marathon van Kopenhagen nu ook sponsor van de NN Marathon Rotterdam. Bovendien lanceerden ze onlangs tijdens de marathon van Berlijn een nieuwe Strava Challenge, waarmee elke gelopen kilometer iets oplevert. Het bij elkaar gelopen geld gaat naar Deutsche Sporthilfe, het nationale steunfonds voor Duitse topsporters – vergelijkbaar met wat in Nederland NOC*NSF of het Fonds Gehandicaptensport doet, maar dan als zelfstandige stichting met veel particuliere donateurs en partners.

Bekijk ook: Marathonkalender 2026

We spraken met Nina Graf-Vlachy, General Manager Sports bij Zalando, over hoe het bedrijf zich ontwikkelt van fashionplatform tot sportmultispecialist.

Waarom ligt de focus juist nu zo sterk op hardlopen?

‘Meer dan 85% van onze klanten sport wekelijks, maar een groot deel koopt zijn sportspullen nog niet bij ons,’ vertelt Graf-Vlachy. ‘Daar ligt een enorme kans. We willen dat Zalando de eerste plek wordt waar mensen aan denken als ze nieuwe hardloopschoenen of sportkleding zoeken, een plek waar je niet alleen shopt, maar ook inspiratie en advies vindt.’

‘Hardlopen is een van de snelstgroeiende categorieën binnen Zalando. Het aanbod van high-performance merken als ASICS, HOKA, New Balance, On en Saucony is fors uitgebreid. ‘Het aandeel hardloopschoenen boven de 100 euro is gestegen van 35% in 2021 naar ruim 70% nu,’ zegt Graf-Vlachy. ‘Dat laat zien dat lopers steeds meer op zoek zijn naar kwaliteit en performance. Naast het assortiment werkt Zalando aan een beleving die voelt als een digitaal sportmagazine, met tests, atletenverhalen en advies. In de serie Race Lab worden wedstrijdschoenen getest en vergeleken, zodat klanten precies weten welke schoen bij hun loopstijl past.’

Wij testen de 17 snelste schoenen met een carbonplaat in de zool

NN Marathon Rotterdam

Zalando wil niet alleen zichtbaar zijn online, maar ook langs het parcours. Het bedrijf is onder meer partner van de NN Marathon Rotterdam, de Copenhagen Half Marathon en hoofdsponsor van de BMW BERLIN-MARATHON. ‘In Berlijn hadden we onze outlet tijdelijk omgetoverd tot een Run Zone waar lopers loopanalyses krijgen en hun kleding konden personaliseren,’ vertelt Graf-Vlachy.

Daarnaast lanceerde Zalando in Berlijn een Strava Challenge waarmee deelnemers geld inzamelen voor de Deutsche Sporthilfe. Bij elkaar gelopen geld gaat naar het Deutsche Sporthilfe, het nationale steunfonds voor Duitse topsporters (vergelijkbaar met wat in Nederland NOCNSF of het Fonds Gehandicaptensport doet, maar dan als zelfstandige stichting met veel particuliere donateurs en partners).

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Spice PR

De Hardloopnetwerk nieuwsbrief lezen? Ontvang elke maandag de hoogtepunten van afgelopen week in je mailbox.

Nieuwsoverzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten