Home Voorpagina Sponsoring voor EK-atleten vrijwel onmogelijk gemaakt door regels

Sponsoring voor EK-atleten vrijwel onmogelijk gemaakt door regels

door hardloopnetwerk

Een paar dagen geleden uitte Sanne Wolters-Verstegen op Instagram haar ongenoegen op sociale media over sponsoring binnen de atletiek. Haar was gevraagd of ze persoonlijke sponsors niet tijdens de Europese Kampioenschappen wilde promoten op sociale media. U leest het goed; of ze NIET haar persoonlijke sponsoren wil promoten. Het is tenenkrommend, absurd en onacceptabel. 

Door Jasper Boot

Een bedrijf investeert flink in een atleet om hem of haar te ondersteunen richting een internationaal toernooi. Die financiële injectie is voor bijna elke atleet hard nodig, want anders is het bedrijven van topsport vrijwel onmogelijk in de atletiek.  Als er tijdens grote kampioenschappen geen reclame meer mag worden gemaakt door de atleten, dan zullen atleten nooit fulltime topsport kunnen bedrijven en haken bedrijven massaal af. Een pijnlijke constatering, maar op Dafne Schippers en Churandy Martina na, kunnen maar weinig atleten fulltime leven van hun geliefde sport.

Ook wij zijn afhankelijk van sponsors en advertenties, anders zouden wij geen bestaansrecht meer hebben. Gelukkig gelden die regels niet voor ons, maar wij hebben wel te doen met atleten. Bij Nederlandse Kampioenschappen moeten sponsoren worden afgeplakt en mogen volgens de regels van de IAAF volstrekt niet in beeld komen. Het Nederlandse Kampioenschap trekt dan niet bijzonder veel media, maar op een Europees Kampioenschap is dat toch écht wel anders.  Als het stadion in Berlijn vol zit, dan kijken 70.000 mensen live naar de wedstrijden. Tel daar de vele televisie-aandacht bij op en de 788 aanwezige journalisten, dan is de media-aandacht voor de atletiek enorm.

Een bedrijf die investeert in een atleet, is trots op zijn of haar deelname aan zo’n toernooi. Het concern heeft immers ook tijd en geld geïnvesteerd om die droom te verwezenlijken. Wij zijn ook trots dat wij een kleine financiële bijdrage hebben kunnen leveren aan de ondersteuning van een aantal atleten op het EK, maar wij zijn nog niet financieel bij machte om een atleet volledig financieel te ondersteunen in hun topsporttraject. Het lastige is dat bedrijven met deze huidige regels niet in een atleet gaat investeren, als ze daar niks voor terugzien qua aandacht. In dat opzicht heeft de atletiekwereld nog een hele lange weg te gaan en moet er nog een heleboel veranderen, want anders blijven atleten zoals Sanne Wolters-Verstegen (terecht) hun ongenoegen uiten.

Foto: Max Kooijmans

Nieuwsoverzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten