Home Laatste Nieuws NK atletiek U18 & U20 afgelast: ‘Niet verantwoord voor atleten en vrijwilligers’

NK atletiek U18 & U20 afgelast: ‘Niet verantwoord voor atleten en vrijwilligers’

door Tijn Piest

De Nederlandse kampioenschappen atletiek onder 18 jaar & onder 20 jaar gaan komend weekend niet door. De organisatie vindt het onverantwoord om bij temperaturen van boven de 30 graden een NK te organiseren op sportpark Maarschalkerweerd in Utrecht. Mogelijk wordt de strijd om de titels voor junioren later dit jaar nog gehouden.

De NK zouden vrijdag 26, zaterdag 27 en zondag 28 juni plaatsvinden in Utrecht, net als in 2024. Met name de weersvoorspelling van komende vrijdag (38 graden rond 16:00 uur) beloofde niet veel goeds voor de talenten van Nederland. ‘De Atletiekunie heeft zelf besloten dat het niet doorgaat’, meldt Kalleigh van den Hemel, vertegenwoordiger van de afdeling Atletiek bij Hellas Atletiek, de club die samen met Utrecht Atletiek de organisatie vormt. ‘Wij zijn het daar helemaal mee eens. Ondanks de extra maatregelen die we hebben getroffen. Een wedstrijd in 38 graden is niet verantwoord voor onze atleten en vrijwilligers. Een 100 meter zou op zich nog kunnen. Van 8:00 tot 22:00 uur op de baan staan is niet verantwoord. Wegwedstrijden zouden al niet doorgaan.’

De organisatie kondigde eerder deze week al een mogelijk hitteprotocol aan. ‘We proberen schaduw te creeëren voor atleten op de baan waar het kan en zorgen voor watertappunten, een post bij de finish met sponzen voor loopnummers en een zonnebrandzuil’, was te lezen op de website. ‘Zorg voor een goede voorbereiding, drink voldoende voor- tijdens en na de wedstrijd, smeer je in tegen de zon, draag een petje/zonnebril, pas je tempo in de warming-up aan en doe deze waar kan in de schaduw.’ Vorig jaar gingen de NK atletiek U18 & U20 in Hilversum door bij temperaturen rond de 30 graden. De Atletiekunie, de organiserende bond, volgt bij nationale evenementen de richtlijnen van de overheid. Bij weercode oranje en rood wordt een activiteit afgelast of direct beëindigd. Vrijdag geldt momenteel code oranje.

Mogelijk herkansing in september

‘Het besluit is door de Atletiekunie officieel goedgekeurd en leveranciers zijn afgezegd’, vervolgt Van den Hemel. Nu vrijwilligers en deelnemers geïnformeerd zijn, kan de Nederlandse atletiekbond alvast over een nieuwe datum nadenken. ‘Dan zal dit waarschijnlijk september zijn’, denkt Van den Hemel. Over een nieuw NK is nog niks bevestigd. In het afgelopen decennium zijn vaker NK’s atletiek in september georganiseerd. Eerst staan de EK onder 18 jaar (juli) en WK onder 20 jaar (augustus) op de atletiekkalender.

Hoofdfoto: Slamstox

Nieuwsoverzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten