Home Laatste Nieuws Review: Nike ZoomX Vaporfly Next% 3

Review: Nike ZoomX Vaporfly Next% 3

door hardloopnetwerk

Het is momenteel misschien wel de meest gedragen wedstrijdschoen in het startvak van een willekeurige wegwedstrijd: De Nike ZoomX Vaporfly Next% 3. Deze derde versie van de Vaporfly is nog steeds een snelle, zachte en veerkrachtige superschoen voor vijf kilometer wedstrijden tot en met de marathon. Er zijn wel wat aanpassingen gedaan ten opzichte van de tweede versie. Wij testten deze populaire carbonknallers en zetten de eigenschappen en verbeteringen op een rijtje.

Wat is er nieuw?

Tussen de lancering van de twee en de derde versie van de Vaporfly 3 zat twee jaar. In die tijd is Nike met een aantal verbeteringen op verschillende gebieden bezig geweest: demping, stabiliteit en gewicht.

  1. Toename in demping & comfort
    De voorvoet is iets zachter als je landt en afzet. Daardoor voelt de schoen iets minder direct vooral bij de afzet. Maar overall heeft de schoen daardoor veel meer comfort gekregen. Dat merk je ook in de pasvorm. Het bovenwerk is aangepast en is nu Flyknit en zit als een sok om je voet
  2. Verbetering van de stabiliteit
    De Vaporfly 2 werd door sommige gezien als wat instabiel, vooral een nadeel in het laatste deel van een wedstrijd. Deze nieuwe versie voelt een stuk stabieler. De dikte van de zool voor en achter is in de Vaporfly 3 gelijk gebleven, ook de drop van 8 mm is gelijk. Maar de zool is aan de achterkant iets is verlengd, ook dit vergroot de stabiliteit.
  3. Lichter gewicht
    De nieuwe Vaporfly is (iets)lichter dan zijn voorganger en dan bijvoorbeeld de Nike Alphafly. Het verschil is niet groot, slechts 3 gram per schoen. Dit komt doordat er rondom de middenvoet foam is weggesneden. De Vaporfly 3 was en is één van de allerlichtste superschoenen van dit moment.

Lees ook: Alle carbonschoenen met een carbonplaat in één handig overzicht

De zool

De Nike Vaporfly 3 is, in vergelijking met eerdere Vaporfly-modellen, aanzienlijk beter voor langere wedstrijden zoals marathons. De extra demping, het lichtere gewicht en de verbeterde stabiliteit dragen daar allemaal aan bij. Daarnaast voelt de schoen als “vriendelijkere” superschoen die ook geschikt is voor lopers met een niet helemaal neutrale landing. De bredere basis zorgt ervoor dat je nu iets comfortabeler door de bochten kunt dan bij de eerdere Vaporfly-modellen.

Door de verbetering van de demping is de Vaporfly 3 nu ook geschikter voor de marathon, simpelweg omdat de impact op je spieren nu iets lager is. De Alphafly van Nike, maar ook de Endorphin Elite van Saucony voelen directer en zijn goede alternatieven voor kortere tempo’s en wedstrijden. De carbonplaat in de Vaporfly, omsloten door ZoomX foam, loopt over de volledige lengte van de zool.

Het bovenwerk

Het bovenwerk van de schoen is gemaakt van Flyknit, een materiaal dat een weeftechniek gebruikt om ondersteuning te bieden. Een soort sok. Dit kennen we uit andere modellen van Nike en ook de eerste versie van de Vaporfly is uitgevoerd in Flyknit. Ander voordeel van het Flyknit-materiaal zijn de perforaties, dit zorgt voor een hoger ademend vermogen.

Verder geeft het bovenwerk je nu iets meer ruimte rondom je midden- en voorvoet. Dit vergoot het comfortabele gevoel en de schoen zit iets minder strak dan dan vorige versie. De totale maatvoering is echter wel gelijk aan eerdere modellen, je kunt gewoon je vertrouwde maat bestellen.

De tong van de schoen is niet vastgestikt, maar de veters lopen door een lus, zodat hij niet verschuift (zie foto). De tong heeft voldoende vulling om de bovenkant van je voet te beschermen tegen irritatie door de veters, en de kenmerkende verspringende vetersluiting is ook nog steeds aanwezig. Er zit een interne hielkap en padding aan de binnenkant van de kraag, dus de hiel zit goed vast.

Lees ook: De strijd om de snelste superschoen: Adidas sloeg in Berlijn toe, Nike antwoordt in Chicago

De slijtzool

Nieuw is dat in de rubberen slijtzool het iconische wafelpatroon van Nike terug te vinden, in de vorige versies was dit geribbeld rubber. Dit patroon geeft grip op zowel een droog als nat wegdek. De voorvoet heeft extra flexibiliteit door de groeven in de slijtzool en dit zorgt voor een soepele manier van lopen en afrollen.

Het middenvoetgebied en het midden van de (verlengde) achtervoet hebben onbeschermd foam. Zoals altijd is dit onbeschermde ZoomX-schuim erg kwetsbaar en raakt het snel beschadigd door contact met de weg of als je de schoen ergens tegenaan stoot. Je moet deze carbonknallers dus met liefde behandelen en als je er niet op loopt is het slim om ze in een tasje in de kast te leggen.

Hardloopnetwerk nieuwsbrief: Ontvang elke maandag de hoogtepunten van afgelopen week in je mailbox

Specificaties

MerkNike
TypeZoomX Vaporfly Next% 
SchoentypeWedstrijdschoenen met een carbonplaat
GewichtDames 164 gram, Mannen 198 gram
Drop8 mm (zooldikte hiel: 40mm, zooldikte tenen: 32mm)
Prijs189,99 – 260 euro (in verschillende kleurenvarianten)
VerkrijgbaarVerschillende kleurmodellen voor dames en heren

Nieuwsoverzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten