Steeds vaker kiezen atleten ervoor om hun droom achterna te gaan en zich volledig op atletiek te focussen. Een riskante keuze, omdat bedrijven niet happig zijn om atleten financieel te ondersteunen omdat de landelijke aandacht voor onze minimaal is. Toch bewijzen een aantal atleten dat het wel degelijk mogelijk is om goede sponsorcontracten af te dwingen. Wil jij dat ook? Wij helpen je graag een handje op weg!
Door Jasper Boot
Bouw aan je eigen naamsbekendheid
Het klinkt allemaal logisch, maar wil je als atleet financieel rond kunnen komen, dan heb je tegenwoordig een groot bereik nodig. Eén van de eerste vragen die een mogelijke sponsor stelt: ”Hoeveel mensen volgen je op Instagram?” Bedrijven kijken tegenwoordig veel meer naar het bereik van atleten, dan naar de sportieve prestaties. Atleten met duizenden volgers hebben een hogere kans op een sponsorcontract dan atleten met weinig bereik. In onze ogen niet helemaal fair, maar wel de keiharde realiteit.
Maak je eigen website
Na twee jaar ondernemen zijn wij er wel achter dat niet Instagram, Facebook, Strava of LinkedIn de doorslag geeft voor een bedrijf om aan te haken, maar is een functionele website met veel bezoekers veel aantrekkelijker. Onderschat de kracht van een website niet. Het in kaart brengen van de doelgroep is voor een sponsor veel belangrijker dan je denkt. Met verschillende systemen kun je de doelgroep precies in kaart brengen. Een snelle en goede website kost circa 1000 euro per jaar. Het is de investering zeker waard!
Als wij adverteerders benaderen, dan laten wij altijd onze websitestatistieken zien. Van 28 november tot en met 30 november waren er 15.062 paginaweergaven op onze website, daarvan kwamen 11.453 unieke bezoekers op ons platform. Het zijn statistieken die bedrijven graag zien.
Ga netwerken
Onderschat de kracht van een groot netwerk niet. Benader mogelijke sponsoren op netwerkborrels van ondernemerscongressen. Doe één ding niet: ga mogelijke sponsoren niet mailen! Zomaar mailen mag volgens de nieuwe wetgeving niet eens meer (ons wel hoor), maar het komt niet persoonlijk over.
Geef de sponsor altijd wat terug
Een sponsor die jou financieel wil ondersteunen verwacht ook tegenprestaties. Wees creatief wat je de sponsor kan bieden. Tegenwoordig is bloggen een goede manier van een tegenprestatie, waarbij de atleet de sponsor een podium geeft om zijn of haar bedrijf uit te lichten. Wij lichten in (bijna) elk artikel wel een adverteerder uit (zie voorbeeld hieronder).
Onze samenwerking met HelloFresh benutten wij optimaal.
Blijf vooral jezelf
De online wereld blijft in onze ogen een ‘neppe’ wereld. Iedereen plaatst alleen maar positieve dingen, terwijl de keerzijde soms keihard is. Bijna niemand plaatst dat het niet goed met hem of haar gaat. Wees vooral jezelf en ga niet overmatig jezelf in de spotlights zetten als jij je daar niet goed bij voelt.
Heb geduld
Een goede website bouwen (of laten maken) kost tijd, maar om vindbaar te worden is nog veel moeilijker! Het opbouwen van een netwerk kost veel tijd, maar de financiële beloning is in veel gevallen positief. Verwacht niet dat je in een paar maanden honderden bezoekers per maand op je website hebt, maar heb geduld. Geduld wordt uiteindelijk altijd beloond.
Lever topprestaties
Het allerbelangrijkste is natuurlijk het leveren van topprestaties. Presteer je goed en blink je uit, dan komen sponsors vanzelf naar je toe.
Wil jij maandelijks up-to-date worden gehouden door onze experts om een sponsorcontract af te dwingen? Schrijf je dan nu gratis in voor onze nieuwsbrief.