Instagram staat er tegenwoordig vol mee; trotse hardlopers die hun dagelijkse hardloopprestaties graag delen met de buitenwereld. Het gaat zelfs zo ver dat er WhatsAppgroepen bestaan onder hardlopers om elkaars berichten te liken. Doe je dat niet binnen 24 uur, dan word je de groepsapp uitgegooid. Het verhaal achter Instagram.
Instagram blijft groeien. Dagelijks komen er wereldwijd tienduizenden nieuwe Instagrammers bij. De ene persoon doet het voor de lol, de andere Instagrammer wil er geld mee verdienen, want toegegeven; boven de 10.000 volgers willen bedrijven nog weleens producten weggeven in ruil voor een Instagrampost. Wat levert een Instagrampost nou echt voor een bedrijf op?
Geld verdienen met Instagram. Kan dat?
Wij worden regelmatig benaderd door Instagrammers of ze ons willen promoten in ruil voor een bepaald geldbedrag. Wij gaan daar niet in mee, omdat wij niet geloven in enkel een losse Instagrampost. Ons platform draait om de website. De bezoekers komen via Google, Instagram, Facebook en direct naar onze website. Voor ons is de website het allerbelangrijkste wat er is. Een bezoeker moet namelijk moeite doen om naar www.hardloopnetwerk.nl te komen. Een like op Instagram of Facebook is daarentegen nogal makkelijk geven. Een bezoek naar onze website is een heel ander verhaal.
Websitestatistieken veel belangrijker dan social media post
De afgelopen twee dagen kwamen op www.hardloopnetwerk.nl meer dan 10.000 bezoekers, waaronder 6.000 unieke bezoekers. Een prima percentage, aangezien wij circa 41.000 volgers op Facebook en Instagram hebben. Een kwart van onze volgers had gisteren en vandaag de behoefte om op ons platform te komen.
Toch zijn er veel Instagrammers die alleen waarde hechten aan het aantal volgers, maar niet eens een website hebben. Wij vragen de Instagrammers, die een vergoeding van ons willen, om ook hun websitestatistieken toe te sturen. Hebben ze veel volgers, maar zijn hun websitestatistieken niet goed te noemen (minder dan 10% van de volgers), dan gaan wij niet met ze in zee. De kans is groot dat hun volgers eigenlijk helemaal niet zo geïnteresseerd zijn in de influencer.
Ik wil wel geld verdienen met Instagram, maar hoe dan?
Wij zijn niet het enige bedrijf die vragen om websitestatistieken. Wil je als Instagrammer serieus genomen worden, dan ontkom je in onze ogen er niet aan om een goedlopende website te hebben. Statistieken van Google Analytics zijn wel goud waard voor een bedrijf, maar enkel een losse Instagrampost levert zelden echt wat op. Het is in onze ogen dan ook de enige manier om waarde toe te kennen aan een Instagramaccount.
Voorbeeld van positieve influencers
Natuurlijk zijn er ook ontzettend veel Instagrammers die wel leuke content hebben. Een mooi voorbeeld is de Brabantse Björn Koreman. Met een geleidelijke opbouw, leuke post en originele content heeft de razendsnelle pupil van Bram Wassenaar zich ontpopt tot één van de populairste hardloopInstagrammers van Nederland. Naast zijn Instagrampagina heeft de 27-jarige Koreman ook nog een website. Het komt zijn geloofwaardigheid simpelweg ten goede.
Foto: Pixabay (rechtenvrij)