Home Laatste Nieuws Recensie Marathon: Een marathon lopen is het beste medicijn tegen emotionele pijn (in ieder geval voor Bart)

Recensie Marathon: Een marathon lopen is het beste medicijn tegen emotionele pijn (in ieder geval voor Bart)

door hardloopnetwerk

Heerlijk, om helemaal op te gaan in een boek. Helemaal als het een roman over hardlopen is, en over hoe dat hardlopen kan helpen om je leven weer een beetje op de rit te krijgen. Marathon, geschreven door Theo Engelen, is zo’n boek. In de roman worden we meegenomen in het verhaal van Bart. Hij is in Dublin om de marathon te lopen, maar in zijn hoofd is hij bij al zijn problemen thuis.

Door Anne Luijten

Soms is het leven niet leuk, en hardlopen biedt dan een mooie uitvlucht. Het kan een manier zijn om tijdelijk weg te lopen van je problemen, letterlijk en figuurlijk. Maar hardlopen geeft ook de mogelijkheid om je problemen te overdenken en met oplossingen op de proppen te komen. De hoofdpersoon in Marathon, Bart, heeft daar in ieder geval alle tijd voor. Hij doet namelijk redelijk ongetraind (zijn langste duurloop was 20 kilometer) mee aan de marathon van Dublin in oktober.

Zowel zakelijk als privé zit hij op dat moment in een diep dal. Op zijn werk krijgt hij zonder aankondiging de vraag om op te stappen, wat leidt tot een arbeidsconflict met zijn baas. Thuis laat zijn vrouw plotseling weten dat ze niet weet of ze – na een huwelijk van 30 jaar – wel verder met hem wil. Zijn woede en verdriet over al het onrecht dat hem is aangedaan neemt hij mee naar de Ierse hoofdstad. Maar gedurende die marathon veranderen die gevoelens langzaam.

De hoofdstukken volgen Bart in zijn marathon, maar blikken ondertussen terug op de maanden die daaraan vooraf gingen. In het begin zijn de hoofdstukken nog lang: zo is er een hoofdstuk genaamd 10-21 kilometer, als Bart net het mooie maar heuvelige Phoenix Park heeft verlaten. Hij stopt even om een banaan te eten, en wordt vlak daarna misselijk en moet sprinten om op tijd bij een Dixi te geraken, maar hij loopt nog redelijk door. Daarna wordt het lopen steeds zwaarder, en de afstand die per hoofdstuk wordt afgelegd korter.

Bij veel boeken waarin wordt gewerkt met terugblikken, vind ik de ene verhaallijn interessanter dan de andere. Ik lees dan bijvoorbeeld zo snel mogelijk door de stukken over het heden, zodat ik weer kan terugkeren naar de veel interessantere verhaallijn in het verleden. Het sterke van Engelen’s boek is dat ik beide verhaallijnen even leuk vond om te lezen: ik wilde graag weten welke trucjes Bart nu weer aan het verzinnen was om zich door die ellenlange marathon heen te werken, maar was ook benieuwd hoe hij überhaupt in Dublin terecht was gekomen, iets wat steeds duidelijker wordt uit de terugblikken met het verleden.

Het wordt helemaal leuk als een andere loper Bart de tip geeft om elke kilometer die hem nog rest tot de finish voor een geliefd iemand te lopen:

Kun je ook het omgekeerde doen?’

Erwin keek hem vragend aan.

‘Een kilometer lopen om iemand te laten zien dat je het kunt. Eigenlijk een kilometer als een opgestoken middelvinger.’

‘Tja, ik neem aan dat je dat kan doen. Zelf ben ik geneigd wat positiever te denken. Dat werkt bij mij beter.’

‘Tot een half jaar geleden was dat bij mij ook zo. Er is sindsdien nogal wat gebeurd met me.’

‘Weet je, Bart, als het je naar de finish helpt, moet je het vooral doen, maar ik hoop voor je dat je bij de volgende marathon weer positieve keuzes kunt maken.’

‘Volgende marathon? Dit is eens maar nooit meer.’

‘Wat jij niet schijnt te weten is dat deze lijdensweg een verslavend iets is. Nu klaag je en voel je alleen de pijn en vermoeidheid. Straks, als je de medaille omgehangen krijgt, komt de trots en volgende week, als de spierpijn weg is, ga je stiekem denken dat het eigenlijk toch wel leuk was. Voor je het weet zit je weer op internet te zoeken naar wedstrijden die je kunt lopen.’

Zo loopt Bart de volgende kilometers voor de mensen op wie hij zo woedend is: zijn vrouw, zijn directeur, zijn collega. Op die manier werkt hij kilometer na kilometer door zijn problemen heen. De verhaallijnen werken toe naar een onverwachte climax. Of Bart uiteindelijk de finish heeft gehaald, dat kun je zelf lezen. Want als je van hardlopen houdt, en je houdt van lezen, dan raad ik je dit boek ten zeerste aan!

Bestel hier je (gesigneerde) exemplaar.

Over de auteur: Theo Engelen is een historicus, hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen, boekenschrijver, en (marathon)loper. Hij schrijft al ruim 26 jaar kinderboeken, maar dit is zijn eerste boek voor volwassenen. Net als Bart liep hij zelf ook al eens de marathon van Dublin. Wij stelden hem 5 vragen, zie hier.

Nieuwsoverzicht

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten