Home Laatste NieuwsDe week van... De Week Van…Benthe König

De Week Van…Benthe König

door hardloopnetwerk

Hoe trainen topatleten? In deze rubriek geven de beste atleten uit ons land een unieke en gedetailleerde kijk in hun trainingsweek. Deze week kijken we mee met de week van Benthe König (20). Benthe heeft de limiet voor de Europese kampioenschappen onder 23 jaar deze zomer al op zak. Eerder kwam ze al uit op het Europees Jeugd Olympisch Festival, waar ze als B-juniore brons won. Als A-juniore mocht ze deelnemen aan de EK, waar ze als negende eindigde.

“Hoi! Mijn naam is Benthe König. Ik ben 20 jaar en ben lid van Ciko’66 uit Arnhem. Ik ben gespecialiseerd in het kogelstoten en train hiervoor 6 dagen in de week op Papendal onder leiding van Gert Damkat. Daarnaast studeer ik Biomedische Wetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.”

Maandag

”Vandaag had ik vrij van school. Ik kon dus een beetje uitslapen en heb ’s morgens hoorcolleges teruggekeken die ik de week daarvoor had gemist. Na deze rustige ochtend stond er in de middag een stoottraining en krachttraining op het programma. Omdat het lekker weer was konden we buiten stoten. Daarna zijn we doorgegaan naar de krachttraining. Die was erg pittig, hier zal ik nog wel even spierpijn van hebben…”

Dinsdag

”In de ochtend had ik een werkgroep waarin we darmweefsel bekeken en beoordeelden. Die middag stond op mijn programma: lopen, springen en rompspieren. De voorspelde spierpijn was inderdaad aanwezig, dit voelde ik dus flink tijdens mijn sprintjes en sprongen.”

Woensdag

”Woensdagmiddag had ik afgesproken met een groepje waarmee ik een studieproject doe. Daarom trainde ik vandaag in de ochtend. Omdat ik nog steeds flinke spierpijn had in mijn billen en bovenbenen begon ik met even rustig infietsen. Daarna had ik een technische stoottraining gevolgd door een krachttraining. Ik moest toen snel naar huis om op tijd te zijn bij de afspraak met mijn groepje.”

Donderdag

”Vandaag trainde ik ook in de ochtend omdat ik ’s middags een werkgroep had. Ik had maar een korte training op de planning; een circuit op het roeiapparaat gevolgd door rompspieroefeningen. Het roeicircuit bestond uit intervals van 5×15 seconden zo hard mogelijk, gevolgd door 45 seconden rustig. Dit moest twee keer. Voor een werper dus best een zware training!”

Vrijdag

”Ik hoefde vandaag weer niet naar de uni, dus ik had een rustige ochtend. In de middag had ik weer een stoottraining en krachttraining. Het was 19 graden, dus in het heerlijke zonnetje hebben we buiten gestoten. De krachttraining daarna een beetje rustig gedaan omdat ik wat last had van mijn knie. Ik heb eigenlijk nooit blessures en dit zal waarschijnlijk ook niets zijn, maar uit voorzorg de squats vandaag maar even overgeslagen.”

Zaterdag

”Op zaterdagochtend werken we om 9 uur de laatste training af. Sprintjes, sprongen en romspieren stonden op het programma. Na deze training was het echt weekend. Tijd om uit te rusten.”  

Zondag

”Zondag is altijd rustdag (tenzij er een wedstrijd op de planning staat). Ik had vandaag verder ook geen plannen dus een beetje gestudeerd om achterstanden in te halen. Verder vooral uitgerust om morgen weer fris aan de volgende week te kunnen beginnen!”

Nieuwsoverzicht