Home Laatste NieuwsBlogs & Columns Bart van Nunen: Het Belang van Balans

Bart van Nunen: Het Belang van Balans

door hardloopnetwerk

Eén van Nederlands beste marathonlopers, Bart van Nunen, houdt ons vanuit zijn trainingskamp in St Moritz, Zwitserland, op de hoogte van zijn voorbereiding richting de marathon van Berlijn. Vandaag Deel 4, waarin Bart vertelt hoe belangrijk het is om balans te hebben in zijn trainingen en zijn leven in het algemeen als hij tot een topprestatie wil komen.

Lees Deel 3 (een verslag van zijn baantraining met TDR) hier. Lees Deel 2 (fotodagboek van een belangrijke trainingsdag) hier, en Deel 1 (wennen aan de hoogte) hier. Ook marathonloper Frank Futselaar traint, in voorbereiding op de Marathon van Amsterdam, in St. Moritz. Over zijn ervaringen kun je hier lezen.

Door Bart van Nunen

Balans is een veelomvattend begrip, en in mijn ogen cruciaal om het maximale uit jezelf te halen. Wanneer je echt je best mogelijke prestaties neer wil zetten, moet alles in balans zijn.

Balans tussen duurvermogen & snelheid

Aan het einde van mijn vorige blog had ik het over het creëren van balans tussen de vele rustige trainingen aan de ene kant, en snelheid aan de andere kant. Om dit voor elkaar te krijgen zorgen we naast onze 3 kerntrainingen nog voor 2 hele andere prikkels, namelijk sprints op maandag en krachttraining op woensdag. Deze trainingen zorgen ervoor dat ik snel, sterk en fit blijf ondanks dat ik veel op uithoudingsvermogen train.

Balans tussen harde en rustige trainingen

“Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar wij kiezen ervoor om de nadruk te leggen op omvang.”

We moeten ook een goede balans vinden tussen harde en rustige trainingen. Ik draai wekelijks veel kilometers, maar loop wel een heel groot deel op een rustig tempo. Een mooie vuistregel is 80% rustig, 20% wat harder. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar wij kiezen ervoor om de nadruk te leggen op omvang. In de marathonperiode komt de intensiteit van echte intervallen niet boven threshold, een tempo wat ik ruim een uur kan volhouden.

Balans tussen training en rust

Dan is er ook nog balans in training en rust. Dit onderdeel is erg uitgebreid omdat rust meer is dan alleen ‘’niet trainen’’. Rust betekent veel slapen (in mijn geval zo’n 11 tot 12 uur per dag), maar ook goed eten zodat je lichaam ook echt de energie krijgt om bij te komen. In mijn verslag van een trainingsdag kon je ook lezen dat ik ’s avonds mediteer. Mediteren is een middel en geen doel op zich. Het doel is om te zorgen dat je zoveel mogelijk rust hebt in je hoofd. Dit betekent vooral leren om zo min mogelijk stress te ervaren (niet jezelf druk maken om dingen waar je geen invloed op hebt) en ook de juiste focus creëren (waar ben ik, waar wil ik naartoe, en wat moet ik concreet doen om daar te komen).

“Hoe minder stress je ervaart, des te meer energie houd je over voor de dingen die er echt toe doen.”

Op de dag dat ik naar Sankt Moritz vertrok ging er van alles mis. Mijn eerste trein had vertraging waardoor ik een andere trein nam richting Frankfurt. Eenmaal daar bleek er een tragisch ongeluk te hebben plaatsgevonden waardoor het één en al chaos was. Toen ben ik even rustig gaan lunchen en heb ik maar een trein naar Mannheim gepakt. Helaas bleek dit dus geen snelle trein te zijn maar zo eentje die overal stopt. Ik baalde wel, maar al snel moest ik er toch wel een beetje om lachen en ben ik rustig gaan zitten met mijn koptelefoon op. Eenmaal in Mannheim had mijn volgende trein een half uur vertraging. Later kwam ik er tijdens deze treinrit achter dat deze trein eerder zou stoppen waardoor ik weer een extra omweg moest nemen. Daarna verliep de reis gelukkig wel vloeiend maar ik heb er wel bizar lang over gedaan. Toch ben ik vooral gewoon heel rustig gebleven en heb ik me niet teveel druk gemaakt om hoe laat ik wel niet aan zou komen. Simpel gezegd: ik kon er gewoon niks aan veranderen. Dit moet eigenlijk de standaard mindset zijn: want hoe minder stress je ervaart, des te meer energie houd je over voor de dingen die er echt toe doen.

Morgen vertrek ik weer naar Nederland om me op zeeniveau verder voor te bereiden. Ook in deze laatste 5 weken zal ik jullie via Hardloopnetwerk een inkijkje blijven geven in mijn voorbereiding.


Nieuwsoverzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten