Lichter, stabieler en zachter is de derde versie van de ASICS Metaspeed Sky: Paris. Samen met de Metaspeed Edge Paris verschenen een maand geleden. Vernieuwd zijn het bovenwerk, de tussenzool en het schuim. Ook is de carbonplaat iets aangepast, is deze versie is de plaat iets breder uitgevoerd. Zijn al deze veranderingen de aanschaf van de carbonschoen waard?
Bovenwerk
De Metaspeed Sky werd mede lichter door het nieuwe Motion Wrap 2.0-bovenwerk, waar de voorganger van deze ‘Paris’ nog over de 1.0 beschikte. Het mesh zorgt voor ventilatie én comfort: de schoen is iets lichter en acht procent meer ademend dan zijn voorganger. Minstens 50 procent van het bovenwerk is gemaakt van gerecycled materiaal.
Meer over de eerdere versies: Metaspeed Sky (1) en Metaspeed Sky+ (2).
Tussenzool
Met het rood-oranje racemonster introduceert ASICS ook FF Turbo Plus-demping in de tussenzool. Deze technologie is luchtiger en zorgt voor een zachter gevoel, meer schokabsorptie en verhoogde responsiviteit. Een flink reacteivere afzet van de grond vergeleken met een carbonloze hardloopschoen. Het schuim is 30 procent veerkrachtiger dan FF Turbo, dat in de Sky en Sky+ zat. Nieuw is ook de verbreding van de carbonplaat over de hele breedte van de voorvoet. De meer gebogen vorm hiervan moet voor een soepelere afwikkeling tijdens het lopen zorgen en een stimulering voor het verlengen van je passen.
Slijtzool
De gebruikelijke ASICSGRIP-technologie, dat de Japanse sportschoenenfabrikant al jaren gebruikt, draagt bij aan de duurzaamheid en natuurlijke grip. Rubber en noppen, in de vorm van een gatenpatroon, zorgt voor prima grip op verschillende ondergronden, maar vooral op de weg.
Jill Holterman, Olympisch atleet en marathonloopster voor ASICS, testte tijdens de BIG10 in september 2023 al een prototype van de Metaspeed Sky Paris. ‘Ik was meteen enthousiast, wat een topschoen. Deze update heeft nog meer ‘bounce’ en energieteruggave. Ze lopen super fijn en ik merk daarnaast dat mijn kuiten minder belast worden.’
Shuhei Takemura, projectleider van de Metaspeed-serie: ‘2024 is een enorm belangrijk jaar in de hardloopsport. We zijn er trots op dat we, in het belangrijke jaar 2024, aan het begin van het seizoen de Metaspeed Sky Paris en Metaspeed Edge Paris kunnen onthullen. Deze nieuwe schoenen zijn het resultaat van het werk in het ASICS Institute of Sport Science, dat nauw samenwerkt met experts en atleten over de hele wereld, om een nieuw hoogtepunt in raceschoenen voor het merk te leveren. We hopen dat ze onze atleten helpen om meer persoonlijke records te behalen het aankomende jaar.’
Lees ook: Alles wat je moet weten over hardloopschoenen met een carbonschoen
Onze ervaring
Wij testten de Metaspeed Sky Paris op zand, baan en asfalt in de hier getoonde kleurencombinatie Sunrise-Red/Black, de nu nog enige beschikbare variant. Meteen valt het gewicht van de carbonschoen op: slechts 183 gram, dat is 16 gram lichter dan het mannenmodel van de eerste Metaspeed Sky (toen was er nog een apart vrouwenmodel). De schoen voelt iets smaller en sluit beter rond onze voeten dan de Sky+. Dit voel je met name in de middenvoet en dat komt mede door de veranderde vorm van de carbonplaat.
Voor ons gevoel voelt de schoen ook reactiever dan zijn voorganger, de Metaspeed Sky+, al is de drop hetzelfde gebleven. Ietwat cliché, maar een trampolinegevoel hebben we al snel, zeker op harde ondergrond. De eerste kilometers op deze Sky Paris voelden we een beetje een bobbel, waarschijnlijk vanwege de plaat. Hier moet je even aan wennen. Verder valt de zachte pasvorm al snel op en voelt hij, zeker voor een carbonschoen, erg stabiel. Land je op de hak, dan blijf je comfort voelen, al is de schoen bedoeld voor voor- en middenvoetlanders op snelheden boven de 15 kilometer per uur.
Ook hebben we een reactiever gevoel op de Sky Paris dan op de tweede variant van de Metaspeed Sky. Stabiliteit voel je ongeacht het tempo, al moet je wel oppassen met oneffenheden en plassen op de ondergrond. Daar heeft de Sky Paris een niet goed genoeg grippatroon voor. Op de baan zouden we de Metaspeed Sky Paris niet adviseren. Daarvoor is ie wat te zacht voor echt harde tempo’s en niet stabiel genoeg in de bochten. Meer geschikt is deze carbonknaller op de weg, voor wedstrijden van 5 kilometer tot en met de marathon. We vinden deze derde carbonversie van ASICS zeker een meerwaarde, door de verbeteringen op gewicht, stabiliteit en demping. Gekeken naar gewicht en bouw is de schoen vergelijkbaar met de Nike Vaporfly 3. De ASICS Metaspeed Sky is gemaakt voor pittige, lange tempoblokken en wegwedstrijden. Op de marathon zal de schoen – de ‘Paris’ verwijst alvast naar de Olympische marathon – echt tot zijn recht komen. We kijken er naar uit.
Bekijk ook: Tijdschema atletiek Olympische Spelen
Specificaties
Merk | ASICS |
Naam | Metaspeed Sky Paris |
Schoentype | Neutraal |
Gewicht | 183 gram |
Drop | 5 mm |
Prijs | €249,95 |
Verkrijgbaar | Hetzelfde rode model voor mannen en vrouwen |
Check ook deze ASICS-reviews
- De favoriete alternatieve trainingen van Niels Esmeijer
- Deze 10-kilometerwedstrijden mag je niet missen deze winter
- Rising Star: Jochem Wiersma
- Kiplimo verpulvert eigen wereldrecord in Zevenheuvelenloop
- Doe de test: welke supplementen kunnen jou helpen?