Home Reviews Geen vernieuwing gaat hardloopspeciaalzaken de kop kosten

Geen vernieuwing gaat hardloopspeciaalzaken de kop kosten

door hardloopnetwerk

Eerder deze week schreven wij een artikel over de toekomst van de Nederlandse hardloopspecialzaken. Maar liefst 84% van onze lezers koopt hun hardloopschoenen op internet. Zorgwekkende statistieken voor de retailer in de hardloopbranche. De goedkope prijzen op AliExpress, All4running en Bol.com zijn voor de kleine hardloopspeciaalzaak niet meer bij te houden. Naar aanleiding van ons eerste artikel een follow-up.

Door de redactie

Oneerlijke prijsverschillen

Op 26 juni dit jaar luidde de kop in De Telegraaf: ”Franchisers lopen massaal weg bij Runnersworld.” Zeven van de vierentwintig franchisenemers willen van hun contract af. De eigenaren klagen over de beperkte keuzevrijheid bij het inkopen van hardloopschoenen. Een zorgwekkende constatering, want juist op dat gebied valt voor de retailers nog veel winst te behalen.

Hardloopschoenen van grote merken zoals New Balance, ASICS, Saucony, Nike en Adidas worden bij AliExpress of Bol.com voor veel minder geld aangeboden dan in een speciaalzaak. Een terechte keuze van de consument om een hardloopschoen voor een paar tientjes online te kopen. Eigenaren van hardloopspeciaalzaken klagen al jaren over de grote verschillen tussen internet en hun eigen winkel: ”Het zijn oneerlijke prijsverschillen”, is een vaak gehoorde noodkreet door de klagende eigenaar. Merken beloven een minder grote kloof tussen de prijzen tussen internet en winkels, maar zijn te afhankelijk van grote online webshops. Hardloopspecialzaken kunnen onmogelijk meegaan met de stuntende prijzen op internet, want dan blijft er geen marge meer over.

Merken beloven een minder grote kloof tussen de prijzen, maar zijn te afhankelijk van grote online webshops.

Jongeren zullen niet meer een hardloopspeciaalzaak beginnen

Waar men vroeger droomde van een winkel, is dat nu niet meer het geval. De jongere generatie gaan hun vingers niet meer branden aan het openen van een nieuwe winkel. De investeringen zijn fors en de risico’s groot. Wie een hardloopspeciaalzaak wil beginnen moet toch wel minimaal € 250.000 op tafel leggen om goed van start te gaan. Waarbij de oudere generatie nog de gouden tijden heeft meegemaakt van de retail, beginnen jongeren liever een online webshop op internet. De risico’s zijn laag en met goede marketing kun je de doelgroep heel specifiek bereiken. Geen duur winkelpand, maar investeren in goede website en marketing; voor de jongere generatie klinkt dat als muziek in de oren, terwijl de oudere doelgroep hun vingers daar liever niet aan brand.

Dat je de winkel openzet en klanten vanzelf naar een speciaalzaak komen, die tijd is allang voorbij en gaat nooit meer terugkomen. Een pijnlijke constatering voor de gepassioneerde hardloopspecialist, maar de tijden veranderen snel. Veel hardloopspeciaalzaken schenken geen enkele aandacht aan online marketing. De website is verouderd, sociale media wordt nauwelijks gebruikt en/of ze hebben niet eens een webshop. Vandaar dat jongeren niet snel naar een speciaalzaak zullen gaan, omdat ze niet eens van het bestaan van de winkel weten.

Investeren in een nieuwe formule

Willen hardloopspeciaalzaken ook in de toekomst blijven bestaan, dan moeten er op korte termijn veel veranderingen komen. Een hardloopspeciaalzaak zonder functionerende webshop heeft in onze ogen geen bestaansrecht meer. Een consument wil weten wat het aanbod van de winkel is. Het is menselijk om producten te gaan vergelijken op internet, want je wil vooraf ingelezen zijn over een product wat je wil kopen. Heb je geen webshop, dan ben je voor de jonge consument al niet meer interessant. Ondanks dat de jongeren de prijzen op internet met jouw webshop gaan vergelijken, moet je wel een webshop hebben.

Een consument wil weten wat het aanbod van de winkel is.

Hardloopspecialzaken moeten ook investeren in personeel met kennis van sociale media. Waar veel winkels denken: ”Ik heb vorige maand voor het laatst gepost, dus het wordt weer tijd voor een nieuwe post”, die slaan de plank volledig mis. EnzoKnol is niet voor niets succesvol geworden met elke dag zijn doelgroep bedienen op een vast tijdstip, namelijk om 16:00 uur ’s middags. Mensen willen weten waar ze aan toe zijn en hebben behoefte aan regelmaat. Sociale media is een ondergeschoven kindje bij hardloopspeciaalzaken.

De retailer die denkt dat hij met een kopje koffie of thee een klant aan zich kan binden, moet eens bij zichzelf ten rade gaan of dat nog wel echt werkt. Een hardloopschoen die op AliExpress voor een paar tientjes goedkoper wordt aangeboden, dat zal voor de consument de doorslag gaan geven. Wees creatief qua schoenenkeuze en neem hardloopschoenen op in het assortiment die niet op internet worden aangeboden. Organiseer testdagen in de winkel en laat een website bouwen die ook jongeren trekt. Vergeet vooral sociale media niet, want de jongere generatie zit massaal op Instagram, Youtube en Snapchat. Doe je dat niet, dan ga je als retailer nooit de aansluiting vinden met de jongeren. Geen vernieuwing gaat hardloopspecialzaken de kop kosten.

Heb jij ons eerste artikel over hardloopspeciaalzaken gemist? Lees het stuk hier terug. 

Foto: Pixabay (rechtenvrij)

 

 

 

 

Nieuwsoverzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten