Home Reviews De toekomst van hardloopspecialzaken

De toekomst van hardloopspecialzaken

door hardloopnetwerk

Nederland telt vier miljoen hardlopers. De één loopt een paar keer per maand een rondje hard, terwijl de ander (bijna) elke dag zijn of haar hardloopschoenen aantrekt. Het dragen van goede hardloopschoenen is belangrijk, omdat goede demping een hoop blessures kan voorkomen. Maar waar koop jij je hardloopschoenen eigenlijk? Koop jij je hardloopschoenen op internet? Of kies jij ervoor om je hardloopschoenen bij een (dure) hardloopspeciaalzaak te kopen? Onze redactie deed onderzoek naar de toekomst van de Nederlandse hardloopspecialzaken.

Door de redactie

Winkels verdwijnen uit de winkelstraten

Het is tegenwoordig vaak in het nieuws; winkelstraten die steeds minder winkels hebben, omdat de consument besluit om producten goedkoper online te bestellen. Een product voor een paar tientjes goedkoper kopen op AliExpress, Coolblue of Bol.com is natuurlijk vrij logisch, want niemand is dief van zijn of haar eigen portemonnee.

De hardloopspecialzaken in Nederland hebben er ook last van. Hardlopers komen eenmalig een uitgebreide hardloopanalyse doen in de winkel om vervolgens de opvolger van een type hardloopschoen een stuk goedkoper op internet te bestellen. Het maakt het er voor de retailer in de hardloopbranche niet gemakkelijker op, want echt winstgevend is de huidige formule al tijden niet meer.

All4running is een uitzondering op die regel. Naast drie fysieke vestigingen in Alkmaar, Amsterdam en Den Haag heeft deze speciaalzaak een goedlopende website. Waar veel hardloopspecialzaken achterwege blijven met een goede webshop, heeft All4Running dat wél. Het gemak waarmee je een medewerker een vraag kan stellen via WhatsApp is ‘hoe’ de consument het anno 2018 wil zien. All4running lijkt op dat punt op Coolblue. Het miljardenbedrijf van Pieter Zwart opende ook fysieke locaties om de consument zowel offline als online te kunnen bedienen.

Door de goedlopende webshop kan All4running mee met de goedkopere prijzen van hardloopschoenen op internet. Voor veel kleine speciaalzaken is dat vrijwel onmogelijk, omdat een winkelier ook rekening moet houden met marges. Een eigenaar van een speciaalzaak zonder webshop moet klein inkopen, omdat ze geen tientallen hardloopschoenen per dag verkopen. In een speciaalzaak zonder webshop liggen de prijzen daardoor altijd hoger dan op internet, want er moet logischerwijs geld overblijven. Of het nu gaat om hardloophorloges, hardloopschoenen of hardloopkleding; een hardloopspecialzaak zal het qua prijs altijd moeten afleggen tegen een webshop.

Waarom zou je nog voor een hardloopspeciaalzaak kiezen?

Een hardloopspecialzaak moet het tegenwoordig hebben van een extra stukje service. Een hardloopanalyse in een winkel is niet goed genoeg meer om de klanten opnieuw in de winkel te krijgen, want deze formule is achterhaald. De prijzen tussen internet en hardloopspecialzaken zijn simpelweg te groot geworden om alleen een hardloopanalyse als prijsverschil te kunnen verklaren. Ook de standaard korting van tien procent voor leden van de Atletiekunie, verenigingen en vaste klanten maken allang niet meer het verschil.

Een hardloopanalyse in een winkel is niet goed genoeg meer om de klanten opnieuw in de winkel te krijgen, want deze formule is achterhaald.

Hardloopspecialzaken moeten het hebben van extra beleving en een bepaalde gunfactor in een regio. Wil een hardloopspeciaalzaak in de huidige tijd overleven, dan moet die uniek zijn. Een klant wil zich verbonden voelen met een speciaalzaak. Dit kan als een zaak bijvoorbeeld speciale avonden voor leden organiseert en ervoor zorgt dat trainingsgroepen voor jouw winkel verzamelen. Voor een consument is anders het prijsverschil tussen een hardloopschoen in de winkel van €160,- versus  €120,- op internet niet te verklaren. Een ASICS Kayano op AliExpress staat voor €55,- te koop, terwijl je voor dezelfde hardloopschoen €180,- moet betalen in een hardloopspecialzaak.

Het gemak waarmee je tegenwoordig hardloopschoenen gratis retour kan sturen naar webshops als het niet bevalt, is nadelig voor hardloopspecialzaken. Het is goedkoper om hardloopschoenen thuis te testen en vervolgens retour te sturen, dan naar een fysieke winkel te gaan en bijvoorbeeld parkeerkosten te moeten betalen. Met de aanstaande komst van websitegigant Amazon naar Europa moeten hardloopspeciaalzaken blijven vernieuwen, want anders zullen er nog meer winkels uit de winkelstraten verdwijnen….

Onze conclusie is dat je alleen nog voor de extra beleving naar een hardloopspeciaalzaak moet gaan. De jongere generatie koopt massaal hun hardloopschoenen goedkoop via het internet, terwijl de oudere doelgroep er nog voor kiest om naar een hardloopspeciaalzaak te gaan.

Sorry, er zijn geen polls op dit moment.

 

Foto: Pixabay (Rechtenvrij)

 

 

 

 

 

 

Nieuwsoverzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten