Meer dan tachtig procent van onze websitebezoekers gaf recentelijk aan in onze online-enquête aan dat ze hun hardloopschoenen liever goedkoper op internet kopen, dan in een hardloopspeciaalzaak. Ook wij zijn kritisch over de toekomst van hardloopspeciaalzaken, maar er zijn ook genoeg redenen om wel een hardloopspeciaalzaak te bezoeken.
Door de redactie
Hardloopspeciaalzaken kunnen het niet meer winnen van de spotgoedkope prijzen op internet, maar waarom zou je als consument nog kiezen voor een hardloopspeciaalzaak? Een aantal factoren spelen van cruciaal belang. Wij hebben ze even voor jullie op een rijtje gezet.
1. Een klant wil winkelen als een beleving ervaren. Winkelen moet een beleving zijn, want dat maakt het concept uniek. Op internet zul je als consument altijd voor de laagste prijs kiezen en niet voor de belevenis. Voor een winkel geldt dat in veel gevallen niet. Een hardloopspeciaalzaak moet het anno 2018 hebben van een unieke ervaring voor de klant. Denk bijvoorbeeld aan het uitgebreid testen van hardloopschoenen en deskundigheid van het personeel.
2. Het gemak waarmee de consument hardloopschoenen terug naar de winkel kan brengen. Ten opzichte van online winkelen is dit voor de consument een groot voordeel. Geen gedoe met online retoursformulieren en de hardloopschoenen terugsturen, maar ‘gewoon’ langs de winkel gaan en het probleem voorleggen. Last van een pijntje? Hardloopadviseurs proberen de oorzaak te achterhalen en kunnen je voorzien van het nodige advies.
3. Een klant wil zich verbonden voelen met een hardloopspeciaalzaak. Van nature wil een mens bij een groep horen. Het is gezelliger om met een groep te trainen, dan om alleen te trainen. Een aantal hardloopspeciaalzaken organiseren wekelijks hardlooptrainingen voor winkels. Vooraf kunnen lopers hun spullen in de winkel stallen en gaan vervolgens een rondje hardlopen onder leiding van een gediplomeerde trainer. Na terugkomst wordt de training onder genot van een hersteldrankje nog even besproken en gaan de lopers tevreden naar huis. De hardloper zal zich veel eerder verbonden voelen met een winkel.
Bij LopersCompany in Barendrecht en Goes organiseren ze regelmatig clinics voor de winkel.
4. Samen doelen bepalen. Goede hardloopspeciaalzaken adviseren klanten op de juiste manier en helpen ze om doelen te bepalen. Een klant die naar een hardloopspeciaalzaak toegaat wil geadviseerd worden om zo goed mogelijk te kunnen lopen. Denk hierbij aan het maken van trainingsschema’s voor klanten en het adviseren over voeding tijdens een wedstrijd.
Wil je als retailer extra beleving creëren? Wij bieden hardloopclinics aan onder leiding van Olympische topatleten. Een leuke en originele manier van klantenbinding. Hoe gaaf is het om een training te krijgen van een Olympische topatleet? Informeer hier naar de mogelijkheden. Goed om te weten; met meer dan 40.000 volgers op sociale media en 3000 websitebezoekers per dag komt jouw winkel extra onder de aandacht.
Foto’s: LopersCompany Barendrecht