Home Laatste Nieuws Collageen voor hardlopers: nuttig of niet?

Collageen voor hardlopers: nuttig of niet?

door hardloopnetwerk

Collageen is razend populair op het moment. Niet alleen collageensupplementen, maar ook collageensnoepjes, collageenwater en zelfs collageenkoffie en -thee zijn tegenwoordig verkrijgbaar. Maar is deze hype wel terecht? Wat collageen is en of het jou als hardlopers iets kan opleveren lees je in deze blog.

Wat is collageen?

Collageen is een eiwit dat zorgt voor de structuur, stevigheid en elasticiteit van onze bindweefsels. Denk hierbij aan je huid en nagels, maar ook aan je pezen, gewrichten en botten. Je kunt collageen ook wel zien als de lijm die ons lichaam bij elkaar houdt.

Collageeneiwit heeft een unieke samenstelling. In tegenstelling tot de meeste andere eiwitten, bevat collageeneiwit een buitengewoon hoge hoeveelheid van de aminozuren proline, glycine en hydroxyproline. Dit maakt de samenstelling van collageen verschillend van andere eiwitten. Juist daarom zou collageen weleens een interessante toevoeging kunnen zijn aan jouw voedingspatroon.

Hardlopen en het belang van collageen

Hardlopen is natuurlijk hartstikke gezond, maar het kan ook leiden tot vervelende blessures. Tijdens een run vangen je botten, pezen en gewrichten continu de klappen op van iedere stap. Daarom is het belangrijk dat je botten, pezen en gewrichten sterk zijn en goed functioneren. De hoeveelheid collageen in deze weefsels speelt hierbij een grote rol. Training zorgt ervoor dat je lichaam meer collageen gaat aanmaken en dat je botten en pezen sterker worden. Om hier optimaal gebruik van te maken is het belangrijk om voldoende bouwstoffen voor de aanmaak van collageen aanwezig te hebben.

Collageen in voeding

Net als in óns lichaam, is collageen ook een belangrijk eiwit in het lichaam van dieren. Door dierlijke producten te eten, kun je dus extra collageen binnenkrijgen. Vooral in de huid, botten en pezen van dieren komt veel collageen voor. Een bottenbouillon, vis uit blik (met graatjes) of gelatine zijn bijvoorbeeld goede bronnen. Gelatine is eigenlijk niets meer dan gedeeltelijk gehydrolyseerd collageen.

Onderzoek laat zien dat we via voeding de aanmaak van collageen nog meer kunnen versterken dan met training alleen (1). Door 1 uur voor de training iets te eten met veel proline, glycine (bouwstenen van collageen) en vitamine C, wordt de aanmaak van collageen extra gestimuleerd (1). Aangezien het niet makkelijk is om een uur voor je training bottenbouillon of vis uit blik met extra vitamine C te eten, kan een collageen supplement een praktische oplossing zijn.

Collageen supplement

Een collageen supplement kan een ideale aanvulling zijn voor de fanatieke hardloper. Hierbij is het wel belangrijk dat er voldoende vitamine C aanwezig is. Vitamine C is namelijk belangrijk voor de aanmaak van collageen. Kies dus altijd voor een collageen supplement met minimaal 50mg vitamine C per dosering. Of neem er extra vitamine C bij, bijvoorbeeld via een glas sinaasappelsap.

Collageen Gold van Virtuoos bevat 15 gram gehydrolyseerde collageenpeptiden en 80mg vitamine C per dosering. Daarmee ondersteunt Collageen Gold de aanmaak van collageen en de opbouw van kraakbeen in de gewrichten. Collageen Gold onderscheidt zich door de hoge kwaliteit gehydrolyseerde collageenpeptiden afkomstig uit rund. Deze korte collageenketens worden eenvoudig door het lichaam opgenomen, waardoor ze maximaal effectief zijn.

Hoe gebruik je een collageen supplement

Het ideale moment om een collageen supplement te nemen is 30-45 minuten voor je training. Neem voor optimale werkzaamheid een dosering van 15 gram collageen of gelatine met minimaal 50mg vitamine C. Voor Collageen Gold van Virtuoos komt dit neer op 3 bijgeleverde maatschepjes. Dit kun je eenvoudig oplossen in water, siroop of vruchtensap. Je kunt ook een collageen energy smoothie maken (zie recept!)

Met de kortingscode HLNCOL  krijg je tot en met 29 juni 20% korting op de aanschaf van een pot collageen.

Andere collageen producten

Naast collageenpoeder, kun je collageen ook in andere vormen vinden. Hierbij is het belangrijk om goed op de dosering en de samenstelling te letten. Vaak lukt het niet om 15 gram collageen binnen te krijgen met capsules, snoepjes, water, thee of koffie. Daarom gaat de voorkeur over het algemeen uit naar poeder.

Lees ook: Top 5 supplementen voor hardlopers

Collageen smoothie recept!

Een energie boost combineren met een goede dosering collageen? Deze banaan-sinaasappel smoothie met collageen is een ideale manier om je op jouw run voor te bereiden. Een makkelijke manier om wat extra koolhydraten, water, collageen peptiden en vitamine C binnen te krijgen.

Ingrediënten:

Bronnen

  1. Shaw, G., Lee-Barthel, A., Ross, M. L., Wang, B., & Baar, K. (2017). Vitamin C–enriched gelatin supplementation before intermittent activity augments collagen synthesis. The American journal of clinical nutrition105(1), 136-143.

Dit artikel kwam in samenwerking met Virtuoos tot stand.

Virtuoos – Composed for athletes

Het Nederlandse supplementenbedrijf Virtuoos heeft als doel om sporters optimaal te ondersteunen in hun gezondheid en prestaties. Zowel in de topsport als in de breedtesport is Virtuoos een bekende naam. Veel Nederlanders gebruiken de supplementen van Virtuoos om het uiterste uit hun sportprestatie te halen. Ook NN-Running team gebruikt standaard de supplementen van Virtuoos. Wil jij weten welke supplementen het beste aansluiten bij jouw doelen en behoeften? Doe dan de online supplementen test!

Nieuwsoverzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten