Home Hardlopersverhalen Waarom hardloopspeciaalzaken echt moeten veranderen

Waarom hardloopspeciaalzaken echt moeten veranderen

door hardloopnetwerk

Voormalig hoofdredacteur van Hardloopnetwerk Jasper Boot schreef regelmatig een column waarin hij zijn mening gaf over ontwikkelingen binnen het hardlopen. In deze column spreekt hij zijn zorgen uit over de toekomst van hardloopspeciaalzaken. De internetbranche verandert razendsnel en kleinere hardloopspeciaalzaken zonder webshop hebben het moeilijk. Is het tijd voor verandering?

Door Jasper Boot

Toekomst hardloopspeciaalzaken
De internetbranche is eigenlijk een wereld op zich. Iedereen die een beetje kan programmeren, html codes kan schrijven en slim onderneemt kan een heel eind komen. Een eigen voorraad beheren is anno 2019 dan ook echt niet meer nodig, zodat banken daar niet garant voor hoeven te staan. Recentelijk opende All4running een nieuwe showroom in Alkmaar waar klanten hardloopschoenen alleen kunnen aanraken, voelen en ruiken. Met één druk op de knop is het bestelde product de volgende dag bij de koper in huis.

Lang niet iedere hardloopspeciaalzaak heeft echter een eigen webshop. Een gemiste kans, want daardoor wordt een hardloopspeciaalzaak door jonge mensen niet online gevonden. Negentig procent van de jongeren zoekt via Google naar mogelijkheden om hardloopschoenen te kopen. Zonder webshop wordt de boot logischerwijs gemist. Een zorgwekkende constatering voor de hardloopspeciaalzaak zonder webshop, want de ‘oudere’ generatie valt in de toekomst weg.

Uiteraard geloof ik zelf ook in service, kwaliteit en een bepaalde gunfactor van een hardloopspeciaalzaak. Alleen zijn de prijzen op internet goedkoper, omdat er geen kosten voor een (duur) pand, voorraad en personeel op de maandelijkse lasten staan. Vandaar het grote contrast tussen de prijzen op internet en in de winkel. Ik zou zelf mijn hardloopschoenen niet op internet bestellen, maar ik kan heel goed begrijpen dat mensen met een klein budget voor de goedkopere hardloopschoenen op internet gaan.

Google de basis voor succes
De afgelopen drie jaar hebben wij heel veel artikelen geschreven. Een bewuste keuze, want wij willen gevonden worden in Google. Een hoge ranking in Google is goud waard voor je bedrijf. Wij hebben de afgelopen drie jaar meer dan 3000 artikelen gepubliceerd en die zijn dusdanig goed gelezen, dat wij op een aantal zoekwoorden steevast hoog in Google staan. Hierdoor zijn er altijd bezoekers op onze website. Sociale media is ook een belangrijke factor voor een hoge score in Google, maar gek genoeg vergeten veel hardloopspeciaalzaken dat. Het is zo ontzettend belangrijk!

Verwachte veranderingen hardloopspeciaalzaken
Ik zie de toekomst van hardloopspeciaalzaken wel positief in, tenminste als ze bereid zijn om te veranderen.

Elke hardloopspeciaalzaak zou een webshop moeten hebben, zodat een winkel niet alleen afhankelijk is van klanten in de winkel. In de toekomst gaat dit model nog veel verder uitgerold worden. Soms verbaas ik mij er nog over dat je hardloopschoenen nog niet kan leasen. Tegenwoordig kun je wasmachines, fietsen en armbanden huren. Waarom nog geen hardloopschoenen leasen? Een maandelijks abonnement voor de sportschool werkt toch ook goed? Omdat ik elke maand betaal voel ik ook de verplichting om elke maand te gaan.

Uitstekende voorbeelden
De markt verandert tegenwoordig zo snel, dat je ook snel mee moet veranderen. Ik volg zelf veel het laatste nieuws van ondernemers. Fascinerend hoe sommige jonge ondernemers denken. Neem een voorbeeld aan Niels Verweij van Dekbeddiscounter.nl. Hij staat met zijn bedrijf hoog in Google in de nachtelijke uren. Waarom? Omdat uit onderzoek kwam dat de meerderheid van de mensen ’s nachts op zoek gaan naar bedden. Klinkt best logisch.

Een ander goed voorbeeld vind ik Manon van Essen. De dertigjarige eigenaresse van Magioni mocht ik in juni interviewen voor Hardloopnetwerk en verkoopt meer dan 13.000 groentepizza’s per dag. U leest het goed: per dag! Met een trendy bedrijf, gezonde leefstijl en een slimme marketingstrategie timmert de pizzamiljonair hard aan de weg.

Ik denk dat hardloopspeciaalzaken zonder webshop toekomst hebben als ze drastisch gaan veranderen. Doen ze dat niet, dan gaan ze een hele moeilijke periode tegemoet. Met de aanstaande komst van Amazon naar Nederland en grootmachten zoals Bol.com gaat het voor de kleine retailer alleen maar moeilijker worden.

Over de auteur

Jasper Boot (24) werkte jarenlang in een hardloopspeciaalzaak en was van 2016 tot begin 2019 eigenaar van www.hardloopnetwerk.nl, een platform met meer dan 40.000 volgers op sociale media en duizenden bezoekers per dag.

Foto: Pixabay (rechtenvrij)

Nieuwsoverzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten