Hardloopnetwerk.nl gaat vernieuwen en dus werd het tijd om de founder van Hardloopnetwerk.nl, Jasper Boot, te spreken over zijn toekomstplannen. Adviseur én ondernemer Marcel Wierenga sprak met de ambitieuze ondernemer over zijn plannen.
Door Marcel Wierenga
In augustus 2016 ben je begonnen met de website www.hardloopnetwerk.nl. Inmiddels behoren jullie tot één van de grootste hardloopplatforms van Nederland. Welke veranderingen ga je doorvoeren?
Ten eerste ben ik heel blij dat onze websitestatistieken nog elke maand aanzienlijk toenemen, mede dankzij alle inspanningen van onze columnisten, bloggers, de wekelijkse briefwisseling tussen Anne Luijten & Noah Schutte, originele rubrieken van Floor Doornwaard, fotorubrieken van Evert Woutersen & Max Kooijmans en het schrijftalent van Joost Veenstra.
In het begin werd onze website natuurlijk nog niet zo goed gevonden, maar t.o.v. vorig jaar december zijn onze websitestatistieken echt fors toegenomen. Sterker nog; afgelopen maand hadden wij maar liefst twintig keer meer bezoekers dan in januari 2017. Een goede zaak!
De grootste veranderingen die wij gaan doorvoeren zijn o.a. de atletenprofielen, waar atleten binnenkort een profiel kunnen aanmaken en zichzelf kunnen profileren aan de buitenwereld om aantrekkelijker te worden voor sponsors.
Ook hebben wij nu een team van specialisten waar men binnenkort beroep op kan gaan doen. Wij integreren Skype in ons systeem, zodat je bijvoorbeeld een online afspraak kan maken met onze fysiotherapeut Adriaan Lommerse voor een adviesgesprek.
De grootste veranderingen die wij gaan doorvoeren zijn o.a. de atletenprofielen, waar atleten binnenkort een profiel kunnen maken en zichzelf kunnen profileren aan de buitenwereld om aantrekkelijker te worden voor sponsors.
Hardloopnetwerk lijkt dus meer een platform te worden dan alleen maar interviews, blogs, columns en beschouwingen. Hoezo kies jij voor deze strategie?
Omdat ik denk dat een platform waar veel over hardlopen en atletiek te vinden is en waar specialisten in huis zijn dé toekomst heeft. De interviews, blogs, vlogs, columns, beschouwingen en de andere rubrieken houden wij er natuurlijk in, maar er moet méér zijn dan dat. Eigenlijk moet het een soort van online warenhuis worden, maar dan voor hardlopers en atleten.
In 2017 opperde jij al dat je Hardloopnetwerk.nl ook graag op de fysieke markt zou willen zien. Waarom?
Wij hebben natuurlijk nu zes evenementen waarmee wij gaan samenwerken. Ik denk dat het ook belangrijk is om offline aanwezig te zijn, omdat Sociale Media niet eeuwig is. Het kan zomaar zijn dat Instagram over twee jaar het Facebook van nu is en dat je de doelgroep minder makkelijk bereikt. Gelukkig weten wij door ons aantal volgers op Instagram, LinkedIn, Twitter en Facebook wel de doelgroep te bereiken en zullen zij onze website ook vinden zodra deze mediums er niet meer zijn.
Ik denk dat het ook belangrijk is om offline aanwezig te zijn, omdat bijvoorbeeld Sociale Media niet eeuwig is.
Ook ben je in januari een samenwerkingsverband aangegaan met Clinic Factory om clinics door topatleten bij bedrijven, scholen, kinderopvangcentra & vakantieparken te verzorgen. Waarom kies jij ervoor om de clinics erbij te doen?
Ik vind het belangrijk dat atleten ook een maatschappelijke rol vervullen. Ook zullen er door de clinics hopelijk meer kinderen zich aanmelden bij atletiekverenigingen en het bedrijfsleven meer affiniteit krijgen met de sport, wat uiteindelijk meer geld oplevert voor de Nederlandse atletiek. Inmiddels hebben wij voorlopig ook even genoeg atleten die de clinics kunnen geven, omdat het ook altijd even een tijdje duurt voordat zoiets op gang zal komen.
Wat vind jij zo tof aan ondernemen?
Het toffe aan ondernemen is dat ik uiteindelijk de beslissingen maak, waarvan ik denk dat ze goed zijn. Ondanks dat ik nog ontzettend veel moet leren als ondernemer, hoop ik dat ik de Nederlandse atletiek écht iets kan geven. Ik ben misschien niet de atletiekliefhebber pur sang, maar ik denk ook dat je dat niet per se moet zijn. Een kennis van mij handelt in fietsen, maar kan niet eens zijn eigen band plakken (dat zegt hij zelf). Hij heeft inmiddels wel een pand van 1200m2 staan op zijn 25ste, haha! Ik vind het vooral heel cool als een ondernemer voor zijn of haar dertigste doorbreekt, ondanks dat eerdere projecten niet helemaal gingen zoals verwacht. Een voorbeeld: Manon van Essen begon op haar twintigste met ondernemen en pas haar derde bedrijf (Magioni, red.) werd pas écht een succes. Inmiddels verkoopt ze meer dan 10.000 gezonde pizza’s per dag in Nederland en het buitenland. Zo stoer als je pas 29 bent! Tegen die drive kan ik dan ook onwijs opkijken.
Wat is je ultieme doel met Hardloopnetwerk?
Ik hoop over een paar jaar tot één van de grootste platforms van de Benelux te horen. Ook hoop ik tegen die tijd structureel 100.000 bezoekers per maand op onze website te hebben en wil ik in de voetsporen treden van andere succesvolle jonge ondernemers. Als wij 100.000 bezoekers per maand krijgen, dan is het voor sponsoren ook weer aantrekkelijker om te investeren in atletiek en atleten. Ik volg veel lezingen en kijk veel programma’s over ondernemen en dat vind ik ook super interessant, maar voordat ik zover ben, heb ik nog een hele lange weg te gaan. Mijn ouders maken momenteel een rondreis op de fiets voor een jaar in Amerika en mijn zus werkt voor minimaal twee jaar in Chicago, maar als zij terug zijn in Nederland dan hoop ik dat ze zeggen: ”Jasper, dat heb je maar mooi geflikt met je team!”
- Vanaf deze maand kunnen jullie een profiel aanmaken en online gesprekken voeren met onze specialisten.
Foto: Max Kooijmans