Elke per maand houden wij jullie op de hoogte van de ontwikkeling van Hardloopnetwerk en stellen wij onze hoofdredacteur, Jasper Boot, wat vragen over de toekomst van Hardloopnetwerk.
Door de redactie
Twee weken geleden hebben jullie de nieuwe website online gezet. Blij met het resultaat?
”Zeker! Ik en mijn compagnon, Jasper de Jong, vonden het tijd worden voor een nieuwe website. De site was na een jaar alweer een beetje verouderd en je moet blijven vernieuwen. Ik ben heel erg blij met het resultaat en volgens mij onze bezoekers ook, want onze websitebezoekers zijn sindsdien verdubbeld naar circa 3000 bezoekers per dag. Jasper de Jong verdient trouwens een groot gedeelte van de credits, want hij heeft heel veel tijd in de site gestoken.”
Je hebt al vaker geroepen dat jij een website heel belangrijk vindt. Waarom vind je een website zo belangrijk?
”Omdat een website de toekomst heeft. Sociale media is leuk en een handige tool om nieuws te verspreiden, maar dat kan over een paar maanden weer alweer minder zijn. Een website is écht anders. Google jij bijvoorbeeld maar de namen van topatleten Jasmijn Bakker, Veerle Bakker, Kalid Amin,Stan Niesten, Jill Holterman, Marit Dopheide, Naomi Sedney of Laura de Witte. Topatleten staan elke keer met hun interview op de eerste pagina van Google en dat is veel meer waard dan een post op sociale media. Uiteraard blijven wij sociale media gebruiken, maar onze focus ligt echt op de website. Het hoog komen in Google is trouwens ook een heel lang proces en niet makkelijk na te bootsen.”
Hardloopnetwerk.nl staat elke keer op de eerste pagina van Google en dat is veel meer waard dan een post op sociale media.
Jullie hebben ook veel nieuwe dingen geïntroduceerd. Leg uit…
”Zoals eerder vermeld willen wij graag vernieuwen. Met onze rubriek ‘De Wandelgangen’ schrijven wij over het laatste hardloopnieuws en dat slaat aan. Op de loopkalender kun evenementen hun evenement plaatsen en krijgen ze een videoboodschap van een topatleet. Lopende Deals hebben wij in een nieuw jasje gestoken en bieden wij meer dan 1000 hardloopproducten aan. Het leuke aan ons concept blijft dat wij ons inzetten om atleten financieel te ondersteunen, want bij elk verdienmodel reserveren wij een vast percentage voor een topatleet. Voor de fanshop zijn wij momenteel hele gave visuals aan het maken en die staat op korte termijn weer online.”
Wat is het voordeel van Lopende Deals?
”Het voordeel van Lopende Deals is dat de bezoeker in één opslag ziet wat de laatste trends zijn op hardloopgebied. Of je nu hardloopschoenen zoekt of juist sporthorloges, je kunt het allemaal bij ons vinden. Het voordeel van Lopende Deals is ook dat het voor bedrijven interessanter wordt om bij ons te adverteren. Een advertentie moet keihard meetbaar zijn en door middel van Lopende Deals kunnen wij dat doen. Aan het einde van het jaar sturen wij een overzicht met de cijfers van bijvoorbeeld het aantal clicks naar bedrijven.”
En dan is het Strava klassement ook nog nieuw. Wat houdt dat in?
”Wij hebben best lang gezocht naar ‘iets’ wat ook interessant is voor recreanten. Strava is nog steeds ”booming” en daar proberen wij op in te spelen. Iedereen kan gewoon gratis meespelen, maar voor €9,99 per jaar speel je mee voor de maandelijkse prijs van onze partner Coolblue.nl. Ook krijg je al direct je geld in de vorm van een tegoedbon terug. Hoe meer kilometers je maakt, hoe hoger de beloning. Ben jij een held op hardloopschoenen of juist een kilometervreter?”
Iedereen kan gewoon gratis meespelen, maar voor €9,99 per jaar speel je mee voor de maandelijkse prijs van onze partner Coolblue.nl.
Komen er nog meer veranderingen aan?
”Nee, voorlopig niet meer. Met de clinics, Vrienden van Hardloopnetwerk, Loopkalender, Strava Klassement en Lopende Deals hebben wij een prima basis staan voor het komende jaar. Deze veranderingen waren nodig om de bezoekersaantallen binnen een jaar naar 10.000 per dag te krijgen. Wij geloven daar nu heilig in.”
Het baanseizoen is inmiddels begonnen. Gaan jullie nog wat bijzonders doen dit jaar?
”Ja, op de Gouden Spike gaan wij experimenteren met het maken van filmpjes tijdens interviews. Floor Doornwaard en Jasmijn Bakker zullen dat gaan doen. Het idee kwam van Floor en ik ben heel benieuwd naar het resultaat. Als het aanslaat, dan willen wij vaker opnames gaan maken.
”Wat ook nieuw is, is dat Anne Luijten meer diepte-interviews gaat schrijven. De artikelen gaan dus meer de diepte in en worden wat minder oppervlakkig. Volgende week zondag zullen wij bij de FBK Games ook een stand huren. Onze t-shirts gaan wij daar verkopen om atleten te ondersteunen, Jasmijn Lau gaat, in samenwerking met Clinic Factory, een clinic naast de stand geven en Floor Doornwaard gaat atleten interviewen en live-updates geven. Max Kooijmans is ook toegelaten en kan zichzelf tijdens de FBK Games mooi in de kijker spelen. Die potentie heeft hij en ik gun hem ook extra opdrachten.”
Tot slot; hoe zie jij de toekomst voor je?
”Heel positief. De afgelopen maanden hebben wij hele grote stappen gemaakt en die waren ook heel hard nodig. De verdubbeling van het aantal websitebezoekers was al heel belangrijk door de nieuwe website en het komende jaar moeten wij naar die 10.000 bezoekers per dag. Op jaarbasis heb je het dan over meer dan 3,5 miljoen bezoekers. Op die manier kunnen wij de atletiek in Nederland echt financieel gaan ondersteunen. Over 3 jaar zou ik Floor Doornwaard graag hoofdredacteur maken, want ik vind dat zij die potentie heeft. Ze volgt momenteel de opleiding Journalistiek aan Hogeschool Windesheim en is over drie jaar klaar. Ze is met haar 21e levensjaar een hele jonge hoofdredacteur, maar leeftijd is maar een getal. Ik denk dat zij er dan klaar voor is. Wie kan nou zeggen dat ie op zo’n jonge leeftijd hoofdredacteur is van één van de grootste hardloopplatforms van Nederland? Ik hoop dat Floor dat kan én wil zeggen..”