Home Voorpagina Het NN Running Team bewijst dat het ook anders kan

Het NN Running Team bewijst dat het ook anders kan

door hardloopnetwerk

De wereld keek gisteren vol verbazing naar Eliud Kipchoge. De Keniaanse langeafstandsloper liep in Berlijn het wereldrecord op de marathon aan flarden. Hij kwam in een tijd van 2:01,39 over de eindstreep en verpulverde het voormalige wereldrecord van 2:02,57. Toeval? Nee, natuurlijk niet. Sinds de komst van NN Running Team stijgen de atleten van het team tot ongekende hoogte. 

Door Jasper Boot

Het woord ‘professionalisering’ valt vaak niet goed in de atletiekwereld. Simpelweg omdat er binnen atletiekverenigingen geen geld is om te investeren. Dat blijft jammer, want het NN Running Team van Global Sports Communication uit Nijmegen bewijst dat het wel degelijk kan. Het team heeft uitstraling en lijkt onaantastbaar en is bovendien aantrekkelijk voor sponsoren. Ingrediënten die nodig zijn om grote sponsoren te laten investeren in één van de grootste sporten ter wereld.

Stap voor stap lijkt de IAAF in te zien dat het anders moet. De eigenaar van Global Sports Communication, Jos Hermens, doet al jarenlang pogingen om de IAAF te overtuigen dat een tweede sponsor op een teamnaam noodzakelijk is om meer inkomsten te generen. De atletiekfederatie houdt het voorlopig nog bij één sponsor, maar mocht dit veranderen, dan gaat de atletiekwereld een grote verandering tegemoet.

Een stap die noodzakelijk is om de toekomst van de Nederlandse atletiek te verbeteren. In Nederland kennen wij op een paar uitzonderingen na geen atletiekteams met uniformiteit. Meestal lopen en trainen atleten in een zelf gekozen outfit, waardoor het lijkt of er geen sprake is van teamverband. Het geeft zoveel meer uitstraling als een vereniging of club in één tenue loopt. Dat blijft zonde, want daardoor blijven sponsoren uit.

Als voetballer speelde ik bij VVSB in Noordwijkerhout. Jaarlijks gingen wij voor de Voetbal International op de foto om met ons team in de landelijke seizoensgids te staan, waarvan honderdduizenden oplages werden verspreid. Een groot voordeel voor de toenmalige sponsor, want zijn bedrijfsnaam kwam in vele huishoudens terecht. Tel daarbij op dat bijna alle jeugd -en seniorenteams met de bedrijfsnaam door Nederland voetbalde en de sponsor had een waanzinnig bereik.

Ik geloof dat dit ook in de atletiekwereld kan. Atletiekclubs moeten gaan moderniseren en uniformiteit gaan uitstralen. Puur noodzakelijk om regionale sponsoren aan een vereniging te binden en met de inkomsten te investeren in accommodaties en atleten. Het NN Running Team laat in ieder geval zien dat het kan en heeft gisteren wereldwijd naamsbekendheid opgedaan. Chapeau!

Foto: Instagram Abdi Nageeye

 

 

Nieuwsoverzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten