Maandelijks neemt adviseur én ondernemer Marcel Wierenga de stand van zaken door met Hardloopnetwerk eigenaar Jasper Boot. Onder het genot van een heerlijke espresso in het centrum van Den Haag besprak ik de ontwikkelingen met de 24-jarige ondernemer.
Door Marcel Wierenga
Jasper, vorige week introduceerde je de Hardloopnetwerk fanshop. Met welk doel heb je deze fanshop geopend?
”De fanshop is ontstaan door de voetballerij. Ik vond het eigenlijk vreemd dat je geen hardloopshirt van je favoriete atleet of atlete in Nederland kon kopen. Waar je in de voetballerij van elke club wel een voetbalshirt kan kopen met je favoriete speler, kon dat in de atletiek niet. Ik wilde daar graag verandering in brengen en wij hebben vervolgens met diverse leveranciers gesproken om die t-shirts te maken. De hardloopshirts zijn van 92% polyester en daardoor kun je ze ook tijdens het hardlopen dragen.”
Waar je in de voetballerij van elke club wel een voetbalshirt kan kopen met je favoriete speler, kon dat in de atletiek dus niet.
Je hebt in de eerste week al behoorlijk wat hardloopshirts verkocht. Zien de atleten daar ook wat van terug?
”Ja, de atleet ziet er natuurlijk ook wat van terug. Ons concept is helemaal zo ingericht dat de atleet door onze verkoop ook financieel wordt ondersteund. Uiteraard verdienen wij er ook wat aan, maar wij proberen met onze concepten écht op te komen voor de atleten. Een vast percentage van de netto-omzet gaat naar de atleet. Niet alleen van de hardloopshirts, maar ook bij de verkoop van een Hardloopnetwerk Mok of dat een evenement zichtbaar wordt in onze wedstrijdkalender. Wij hebben de wedstrijdkalender sinds gisteren gelanceerd en voor minder dan 10 euro per jaar en een videoboodschap van een topatleet kom je met een evenement op onze druk bezochte website. Het bedrag wordt volledig geïnvesteerd in de topatletiek. Bij elkaar een echte win-win-situatie dus!”
Met het oog op het EK Atletiek in Berlijn hoop je natuurlijk op een “EK Atletiek koorts”. Hoe realistisch is dat?
”Dat vind ik nog wel moeilijk in te schatten, haha! Mijn compagnon (Jasper de Jong, red) en ik doen er natuurlijk alles aan om de ”EK Atletiek Koorts” ook in Nederland te krijgen. Wij voeren momenteel gesprekken met atletiekevenementen en winkels in Nederland om daar onze hardloopshirts te verkopen. Hoe gaaf is het om in juni het Fanny Blankers-Koen Stadion gevuld te hebben met Oranje shirtjes met de namen van EK deelnemers Sedney, Samuel en Ghafoor achterop? Als het ons lukt om de hardloopshirts in Nederland goed te verkopen, dan komt er voor mij wel een kleine droom uit. Geweldig om op die manier atleten te kunnen ondersteunen!”
Hoe gaaf is het om in juni het Fanny Blankers-Koen Stadion gevuld te hebben met Oranje shirtjes met de namen van EK deelnemers Sedney, Samuel en Ghafoor achterop?
Zijn er verder nog ontwikkelingen die je met jullie volgers wil delen?
”Als ik al mijn plannen hier zou moeten opnoemen, dan zitten wij er vanavond nog, haha! Laten we dat dus maar niet doen, maar wat ik wel met ze wil delen is dat wij op de goede weg zijn. Waar onze con-collega’s zich voornamelijk richten op recreanten, zetten wij ons écht in voor de topatleten in Nederland om extra financiering te krijgen. De ‘Vrienden van Hardloopnetwerk’ helpen ons daar natuurlijk ook bij. Onze websitestatistieken blijven sterk groeien, want wij hebben nu al meer websitebezoekers, dan alle twaalf de maanden van 2017! Wij gaan naar een model dat elke atleet die voor ons clinics geeft óf columns schrijft, ook jaarlijks extra geld verdient aan onze fanshop. Madiea Ghafoor haar hardloopshirt werd vorige week veelvuldig besteld en ze geeft volgende week op een kinderopvang drie dagen clinics, die compleet worden verzorgd door sportmarketingbureau Clinic Factory. Wij vinden het helemaal te gek als wij op deze manier bijvoorbeeld Madiea haar topsportcarrière kunnen ondersteunen. Jasper de Jong, ik en de rest van team vechten daar elke dag voor.”
Foto: Max Kooijmans