Hardloopspeciaalzaken staan in de huidige markt flink onder de druk. Hardlopers zijn eerder geneigd om hardloopschoenen online te kopen, dan in een speciaalzaak.Een logische keuze, want de prijsverschillen zijn enorm. Een hardloopschoen op internet is al snel een paar tientjes goedkoper dan in een hardloopspeciaalzaak. Hoe kun je hardlopers toch nog overtuigen om naar jouw winkel te komen?
Door Jasper Boot
Laat klanten reviews schrijven in de winkel
Meer dan 90% van de mensen in Nederland heeft ooit weleens wat online aangeschaft. Vooral de jongere doelgroep koopt massaal op internet. Laat je winkel daarom ook op een online webshop lijken. Een goed voorbeeld is om een bord in je winkel te hebben met reviews van klanten. Consumenten vinden reviews namelijk een belangrijke indicator om definitief over te gaan tot verkoop. Let wel op; alleen maar positieve reviews komt ook niet geloofwaardig over.
Creëer schaarste in je winkel
Booking.com is er een kei in; ‘Er zijn nog maar een paar kamers vrij’. Het gevoel bekruipt je dat je NU moet boeken is veel groter dan wanneer die zin er niet bij staat. Een bepaalde urgentie is noodzakelijk om een consument gelijk tot verkoop over te laten gaan. Omzetverhoging gegarandeerd.
Plaats een bordje ‘Meest verkocht’ bij een product
Elke grote webshop in Nederland heeft bij een populair product ‘meest verkocht’ staan. Veel winkels doen dat niet. Een gemiste kans, want je zet een product vol in de spotlights en dat komt de verkoop ten goede.
Stuur trouwe klanten een persoonlijk kaartje
Een persoonlijk kaartje doet zoveel meer dan een e-mail. Coolblue is er een kei in om klanten een persoonlijk kaartje te sturen. Volgens eigenaar Pieter Zwart draait alles om klantenservice en een persoonlijke kaart maakt van een klant een trouwe klant. Stuur jouw klant bijvoorbeeld na een persoonlijk record een handgeschreven kaartje. Een klant behouden is immers moeilijker dan een nieuwe klant krijgen.
Laat je zien op social media
Veel winkeliers beginnen niet aan Instagram, omdat ze Facebook al hebben. Een complete misvatting, want met Instagram is zoveel mogelijk. Heb je wel Instagram? Kies dan vooral niet voor de reguliere route. Mensen vinden producten niet zo interessant om te zien, maar vinden het verhaal achter het bedrijf veel belangrijker! Doe jij als hardloopspeciaalzaak veel aan duurzaamheid? Laat dat dan via Instagram zien aan je volgers! Succes gegarandeerd.
Onze marketingstrategie; onze volgers continue up-to-date houden van de laatste ontwikkelingen in de atletiekwereld.
Bouw een representatieve website
Een website is dé visitekaartje van jouw onderneming. Oogt je website rommelig, dan haken klanten snel af. Ook al heb je geen webshop, laat zien wat je doet! Koppel systemen als Google Analytics aan jouw website en maak keuzes op basis van data. In Google Analytics is het namelijk mogelijk om af te leiden uit welk gebied jouw doelgroep komt. Handig voor eventuele evenementen te organiseren.
Onze statistieken van deze week. Uit Amsterdam kwamen maar liefst 8.289 mensen op www.hardloopnetwerk.nl. (Google Analytics)
Organiseer speciale evenementen in en rondom jouw winkel
Mensen willen tegenwoordig graag naar evenementen. Veel hardloopspeciaalzaken laten op het gebied van extra beleving veel kansen liggen. En dat is zonde! Organiseer speciale voedingsavonden, laat regelmatig een fysiotherapeut langskomen en organiseer hardlooptrainingen vanuit de winkel.
Vraag leveranciers om training aan personeel
Vertegenwoordigers moeten hun producten verkopen om hun eigen targets te halen, maar wanneer personeel niet genoeg kennis heeft over een specifiek product gaat hij/zij het natuurlijk nooit verkopen. Vraag leveranciers om extra training voor personeel, zodat het product gemakkelijker verkocht kan worden.
Geef de klant altijd een reden om terug te keren
Er bestaat een kans dat je klant na aanschaf niet meer terugkeert naar je winkel en dat is natuurlijk doodzonde! Geef de klant altijd een reden om terug te keren. Een klantenpas is achterhaald, maar geef de klant iets unieks mee. Denk bijvoorbeeld aan een gratis startnummer voor een hardloopevenement waar jullie sponsor van zijn.
Maak filmpjes
Het maken van unieke filmpjes zorgt voor meer beleving en het verhoogt je geloofwaardigheid. Mensen willen namelijk weten ‘wie’ achter het bedrijf zit. Hardloopnetwerk begon in juni met het maken van filmpjes tijdens wedstrijden. Het leverde ons een hoop extra bezoekers op.
Vernieuw de hardloopanalyse
De hardloopanalyse is anno 2018 achterhaald en heeft nog maar weinig echt toegevoegde waarde, want hardlopers met klachten zijn vooraf al naar een fysiotherapeut geweest, waardoor een loopanalyse overbodig is. Tevens hebben fysiotherapeuten er écht een opleiding voor gevolgd, terwijl verkopers over het algemeen minder kennis hebben van het menselijk lichaam. Vernieuw de hardloopanalyse daarom ook drastisch. Bied iets aan wat fysiotherapeuten niet kunnen bieden, anders ben je gezien..
Wees vooral creatief….
Je winkel openen en wachten totdat de klanten binnen komen lopen, dat is allang niet meer van deze tijd. Wees vooral creatief. Alleen dan kun je het nog overleven in de tijd dat alles online gaat…
[inbound_button font_size=”20″ color=”#6bc829″ text_color=”#ffffff” icon=”” url=”https://hardloopnetwerk.nl/contactformulier/” width=”” target=”_self”]Neem contact met ons op voor advies[/inbound_button]
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste hardloopnieuws? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief.
Foto: Pixabay (rechtenvrij)