Elke maand reageert Jasmijn Lau (één van de grootste hardlooptalenten van Nederland) op stellingen die wij haar voordragen. Deze maand reageert Jasmijn op onze stelling: ”Op wedstrijddagen moeten atleten zich volledig focussen op de race. Het gebruik van sociale media hoort hier niet bij.”
Before race selfies
Snapchat, Instagram, Facebook, atleten zijn hier tegenwoordig reuze druk mee. Vrienden en volgers krijgen een kijkje in het leven van de atleet. Hard trainen, after-training recovery eten (vaak in grote hoeveelheden want: “the more you train, the more you can eat”). Leuke fel gekleurde outfitjes van de bekende sportmerken passeren het beeldscherm. Rondom een wedstrijd vliegen de posts je al helemaal om de oren, nu komen ook nog race-nails (gelakte nagels in de felste kleurtjes, uiteraard matchend met het outfit), race-outfitjes en inspirerende quotes aan bod.
Toch zijn er verschillende typen atleten te onderscheiden qua sociale media gedrag:
Zo zijn er atleten waarbij het lijkt: Hoe meer druk en spanning, des te beter de prestatie. De atleten die tot deze groep behoren zullen het nog net niet op hun voorhoofd schrijven wat hun plannen voor de komende wedstrijd zijn. Hoe meer publiek, hoe beter. Iedereen mag hun ‘shine’ moment komen aanschouwen. En vaak hebben ze grootse plannen die niet altijd tot uitvoering komen. Misschien is het een manier van afleiding, het posten op social media met #raceday, of genieten deze atleten gewoon van de wedstrijdadrenaline.
Een andere groep atleten houdt zich rondom een wedstrijd totaal niet bezig met zijn mobieltje. Dit zorgt alleen maar voor afleiding, wat ten koste gaat van de focus. Er zijn atleten die dit hebben in extreme vormen en op de wedstrijddag hun mobiel gewoon op stand-by hebben staan.
Wat voor jou het beste werkt zul je zelf moeten uitvinden en doe vooral lekker waar jij je goed bij voelt!
Hoofdfoto: Flickr