Home Voorpagina Waarom atletiekverenigingen meer gebruik moeten maken van marketing

Waarom atletiekverenigingen meer gebruik moeten maken van marketing

door hardloopnetwerk

Atletiekverenigingen en hardloopevenementen draaien vooral op talloze vrijwilligers die zich dagelijks inzetten. Vol lof voor deze kanjers omdat leden soms niet beseffen hoeveel vrijwillige tijd en energie mensen in hun vereniging steken. De vrijwilligers hebben zelden kennis van het belang van marketing, maar online marketing kan het verschil maken tussen wél en geen nieuwe leden en meer of minder sponsoren. In onze nieuwe blog leggen wij uit waarom.

Door de redactie

Leestijd: 3 minuten

Het belang van sociale media

Veel atletiekverenigingen en hardloopevenementen onderschatten de kracht van sociale media. Het gebruik van Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn en Strava creëert een enorme database voor atletiekverenigingen en hardloopevenementen. Hoe meer volgers, hoe hoger het bereik. Sociale media is niet alleen belangrijk voor volgers, maar ook voor eventuele nieuwe sponsoren. Sponsoren willen namelijk zichtbaar zijn en vinden bereik belangrijk om zichtbaar te worden bij de doelgroep.

Hardloopevenement bepalen op basis van data

Data is anno 2018 één van de belangrijkste factoren om een geschikte locatie te bepalen. Wij hebben niet de ambitie om een hardloopevenement zelf te organiseren, maar op basis van data kunnen wij wel specifiek bepalen waar de kans van slagen het grootst is. Een voorbeeld: afgelopen maand bezochten 25.000 mensen uit Amsterdam onze website. Met een voorsprong van 5.000 mensen op Rotterdam zouden wij onze locatie kunnen bepalen. Als wij een evenement zouden willen organiseren, dan zouden wij dat op basis van data in Amsterdam doen. Een plaats als Velp is voor ons niet relevant, want daar kwamen slechts 100 bezoekers vandaan afgelopen maand. Met die kennis wordt het voor evenementen gemakkelijker om een locatie te bepalen, dan lukraak een aanname te doen.

Google is het belangrijkste

De ranking van een pagina in Google is het allerbelangrijkste wat er is op het gebied van online marketing. Sociale media beïnvloeden samen met 199 andere factoren de ranking in Google. Wie hoog in Google staat wordt gevonden. Niet voor niets zoeken mensen tientallen keren per maand ‘iets’ via Google. Staat jouw atletiekvereniging bovenaan in Google, dan is de kans groot dat een potentieel lid jouw website bezoekt en een proeftraining aanvraagt.

Moderne website

Veel websites van atletiekverenigingen zijn anno 2018 verouderd. Google bestraft dat onmiddellijk en geeft voorkeur aan moderne websites met goede content. Het is een gemiste kans om niks met je website te doen. Het is niet alleen goed voor je Google ranking, maar ook is de kans groot dat een potentieel lid door de website geen proeftraining komt draaien. Je website is het visitekaartje van een vereniging of evenement.

Krijg jij jouw evenement, loopgroep, vereniging of andere sportactiviteit niet voldoende van de grond? Of blijven de deelnemersaantallen al jaren op hetzelfde niveau? Wellicht heeft het te maken met té weinig online zichtbaarheid. Wij geven op locatie een anderhalf durende (eenvoudige) training online marketing voor evenementen, loopgroepen, verenigingen en/of andere sportgerelateerde activiteiten. 

Ik wil graag een afspraak maken voor een training op locatie

Nieuwsoverzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten