Atletiekverenigingen hebben steeds meer moeite om nieuwe leven te werven. Bij nieuwe leden werven komt een hoop bij kijken, want er is tegenwoordig veel concurrentie van loopgroepen en personal trainers. Hoe werf je anno 2018 nieuwe leden? Wij hebben een aantal waardevolle tips voor jullie.
Door de redactie
Maak een analyse
Voordat je aan de slag gaat met een actieplan, stel jezelf als vereniging een aantal vragen:
- Wie zijn wij?
- Waar willen wij voor staan?
- Hoeveel leden willen wij hebben?
- Welke capaciteit heeft onze vereniging?
- Kunnen de vrijwilligers een groei aan?
Mond-tot-mondreclame
Het blijft op heden hét beste marketinginstrument om nieuwe klanten aan je te binden; mond-tot-mondreclame. Een lid die een vriend, vriendin, partner of familielid meeneemt naar de vereniging. Toch is dat tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend en moeten atletiekverenigingen op een andere én creatievere manier leven werven.
Val op door social media
Een aantal atletiekverenigingen in Nederland doet nauwelijks wat met social media, terwijl het een krachtig instrument is om nieuwe leden te werven. Laat je zien hoe leuk jouw club is? Dan is de kans groot dat een geïnteresseerd lid een keer een proeftraining komt bezoeken.
Zorg voor een representatieve website
Nóg veel belangrijk dan een social media account; een representatieve website. Veel atletiekverenigingen hebben een verouderde website zonder actuele berichten, waardoor potentiele leden afhaken. De bezoeker is namelijk op zoek naar nuttige informatie, zoals aanvangstijden van trainingen, namen van trainers en lidmaatschapskosten.
Breng je mogelijke klanten in kaart
Door online tools kun je gemakkelijk monitoren waar jouw mogelijke klanten vandaan komen. Door middel van Google Analytics, kun je binnen de kaders van de AVG-wetgeving, precies monitoren uit welk dorp of stad jouw websitebezoeker komt. Op basis daarvan kun je jouw mogelijke nieuwe leden duidelijk in kaart brengen.
Begin een Youtube-kanaal
Wees actief! Film je Open Dag en geef een kijkje achter de schermen; succes gegarandeerd. Andere sportclubs zoals voetbalclubs doen niet anders. Door een kijkje achter de schermen te geven wordt het voor mensen vertrouwelijker om een proeftraining aan te vragen en voelen ze zich meer betrokken bij een vereniging.
Investeer niet meer in flyers
De huidige generatie ‘Googled’ naar de dichtstbijzijnde atletiekvereniging en neemt geen flyer bij een hardloopspeciaalzaak mee. Wees creatief om online je klanten te bereiken.
Doe aan klantenbinding
Een lid behouden is immers moeilijker dan een nieuwe werven, maar investeer daarom ook in het behouden van leden. Feliciteer leden op hun verjaardag, geef ze eens wat extra en waardeer hun inspanning(en) voor de vereniging.Succes gegarandeerd!
Geef leden een bonus als ze een nieuw lid maken
Ieder nieuw lid die een bestaand lid meeneemt krijgt een bonus. Denk bijvoorbeeld op één maand geen contributie of een startbewijs voor een hardloopwedstrijd.
Komend week lanceren wij onze nieuwe pagina voor atletiekverenigingen, loopgroepen en hardloopwedstrijden om extra op te vallen. Wij gaan een drietal betaalbare pakketten aanbieden om de loopsport te promoten. Wil jij komend weekend ons aanbod in jouw mailbox ontvangen? Meld je dan nu gratis aan.
[inbound_button font_size=”20″ color=”#94c820″ text_color=”#ffffff” icon=”” url=”https://hardloopnetwerk.nl/informatie-opvragen/” width=”” target=”_self”]Stuur mij de informatie op[/inbound_button]
Foto: Max Kooijmans