Wij hebben het al vaker geroepen; hardloopspeciaalzaken moeten snel veranderen. De markt verandert tegenwoordig namelijk zo snel, dat traditionele retailers niet mee kunnen met de vraag en aanbod van de markt. Jongeren bouwen tegenwoordig hun eigen webshop, zonder dat ze een eigen voorraad hebben. Het gaat ten koste van de hardloopspeciaalzaken in dorpen en steden. Om die reden moeten steeds vaker hardloopspeciaalzaken hun deuren sluiten. Waar gaat het mis?
Door de redactie
De hardloopbranche is flink aan het veranderen. Waar je pakweg 5 jaar geleden nog een hardloopspeciaalzaak kon openen in een dorp met een atletiekvereniging, is dat nu allang niet meer het geval. Het internet is daar het gevolg van, want iedereen kan tegenwoordig online hardloopschoenen verkopen zonder een voorraad te hebben. Het scheelt een flinke slok op de borrel voor de internetondernemer, omdat winkeliers wel voorraadkosten en huurkosten hebben.
Slecht nieuws voor hardloopspeciaalzaken
Steeds vaker duikt in het nieuws op dat een hardloopspeciaalzaak zijn deuren moet sluiten, omdat de omzet tegenvalt. Leveranciers maken het ook niet makkelijk voor de retailers, want een aantal merken eist een minimale hoeveelheid afname van bijvoorbeeld hardloopschoenen. Hierdoor stijgen de kosten voor een retailer al behoorlijk en dat terwijl hij/zij ook nog eens een winkelpand moet huren en vast personeel in dienst heeft.
Innovatie blijft uit
Veel hardloopspeciaalzaken lopen achter de feiten aan. Ze hebben geen webshop of hebben überhaupt geen website, terwijl op internet juist de mogelijkheden liggen. In andere branches openen retailers op basis van Data winkels. Wij hebben niet de ambitie om een hardloopspeciaalzaak te openen, maar als wij op basis van data een vestiging zouden openen, dan zou dat in Amsterdam zijn. Over het algemeen komen de meeste bezoekers op onze website uit Amsterdam.
In december ontvingen wij meer dan 6000 bezoekers op onze website uit Amsterdam. Utrecht en Rotterdam volgen (Bron: Analytics).
Dropshipping of affiliate
Veel internetondernemers zonder fysieke winkel kiezen voor dropshipping of affiliatie. Bij dropshopping verstuurt de groothandel de bestelling direct naar de consument, zonder dat daar een persoon tussen zit. Daardoor kan het product een stuk lager worden aangeboden dan in een fysieke winkel.
Een andere veel gebruikte vorm van handelen is op basis van affiliatie. Je promoot dan andermans producten via internet en krijgt daar een bepaald percentage over. Aangesloten affiliatepartners zijn onder meer All4Running, Perry Sport en Decathlon.
De kracht van hardloopspeciaalzaken
De grootste kracht van hardloopspeciaalzaken blijft natuurlijk het stukje service, de loopanalyses en het creëren van extra belevenis. Een stukje extra beleving kan worden gecreëerd door bijvoorbeeld extra advies van een podoloog of een fysiotherapeut in de winkel.
Toekomst hardloopspeciaalzaken
De markt blijft de komende jaren nog onvoorspelbaar. Het is voor hardloopspeciaalzaken te hopen dat de consument naar de speciaalzaak blijft komen, maar persoonlijk zien wij het somber in. Natuurlijk zijn service en loopanalyses een sterke kracht van hardloopspeciaalzaken, maar de prijzen tussen internet en winkels zijn bijna onoverbrugbaar geworden. Tel daarbij op dat er al een aantal webshops zijn naar wie je een filmpje kunt opsturen, die vervolgens jouw loopstijl analyseert.
Wij hopen natuurlijk dat de hardloopspeciaalzaken niet uit de winkelstraten verdwijnen, maar wij hopen dat wij ze op deze manier wel wakker schudden.
Wil jij op de hoogte worden gehouden van het laatste hardloopnieuws? Schrijf je dan nu gratis in voor onze nieuwsbrief.
Foto: Pixabay (rechtenvrij)