Home Laatste Nieuws Duurzamer hardlopen, hoe maak je betere keuzes?

Duurzamer hardlopen, hoe maak je betere keuzes?

door hardloopnetwerk

Duurzamer hardlopen? Hoe maak je duurzamere keuzes bij je aankoop van hardloopkleding en -schoenen? De afgelopen jaren is ook binnen de sportindustrie veel ontwikkeling geweest op het gebied van duurzaamheid. Veel sportmerken zijn bezig met de verduurzaming van hun producten. Maar hoe kies je nou tussen al die verschillende initiatieven? Waar let je op als je nieuwe hardloopschoenen aanschaft? En welke merken doen het goed op het gebied van duurzaamheid?

Hoe kun je snel meters maken op het gebied van duurzaamheid? Wat telt het zwaarst?

Let op je materiaalkeuze: elk materiaal vereist een andere manier van verbouwen of produceren die een andere impact op het milieu kan hebben. Bijvoorbeeld, het gebruik van conventioneel katoen kan aanzienlijke hoeveelheden water, pesticiden en landbouwchemicaliën vereisen, terwijl gerecyclede materialen of duurzame alternatieven zoals biologisch katoen, hennep en tencel (Lyocell) minder impact kunnen hebben. Bekijk het label aan de binnenkant en check welk materiaal gebruikt is.

Productieprocessen: de methoden en processen die worden gebruikt om kleding te produceren, hebben aanzienlijke invloed op duurzaamheid. Energie- en waterverbruik, vervuiling en arbeidsomstandigheden in fabrieken zijn belangrijke aandachtspunten. Op de ‘Productie’-pagina van de website van een merk kun je lezen hoe open het merk vertelt over z’n fabrieken en productie-processen.

Levensduur en gebruik: de levensduur van een kledingstuk en hoe het wordt gebruikt, hebben invloed op duurzaamheid. Kleding die snel versleten raakt of uit de mode raakt, leidt tot overmatig afval. Kies voor kwalitatieve producten die lang meegaan en waar mogelijk gerepareerd of weer gerecycled kunnen worden.

Transport en logistiek: kleding die grote afstanden moet afleggen voordat het bij de consument belandt, kan bijdragen aan uitstoot van broeikasgassen.

Wat doen de grote sportmerken op het gebied van duurzaamheid?

Hieronder vind je in het kort de doelstellingen die merken aangeven op het gebied van duurzaamheid. Hoewel we ons realiseren de deze door merken gecommuniceerde doelen en resultaten niet altijd het volledige verhaal vertellen, denken we dat het goed is dat vrijwel alle merken duurzaamheid op de agenda hebben staan en met initiatieven komen om vooruitgang te boeken:

Nike: Nike heeft flinke stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. 50% Van het materiaalgebruik in 2025 moet uit milieuvriendelijke bron komen waardoor een half miljoen ton minder uitstoot van broeikasgassen gerealiseerd wordt. Daarnaast heeft Nike geïnvesteerd in het ontwikkelen van duurzame materialen, zoals gerecycled polyester en Flyknit-technologie om afval te verminderen. 

Adidas: Adidas zet zich in voor het verminderen van plastic afval en heeft als doelstelling om tegen 2024 alleen nog gerecycled plastic te gebruiken in zijn producten. Het merk heeft ook het gebruik van schadelijke chemicaliën verminderd en streeft naar CO2-neutraal te zijn in 2050. 

PUMA: PUMA is het meest duurzame merk in de sportbranche volgens de laatste ranglijst van de publicatie Business of Fashion, waarin de 30 grootste bedrijven in de modebranche zijn gerangschikt. Van de bekende merken in hardloopkleding en schoenen scoort PUMA ook als enige ‘goed’ op de ‘Good on you’ index. Zo focust PUMA zich op het gebruiken van materialen die een lagere impact hebben op het milieu, op recycling en zet het zich in om microplastics uit het milieu te houden. 

PUMA is met de “PUMA x First Mile” collectie een samenwerkingsverband aangegaan met “First Mile”. Het doel van deze samenwerking is om duurzame sportkleding te creëren door gerecyclede materialen te gebruiken en tegelijkertijd mensen in ontwikkelingslanden te ondersteunen. Het “First Mile” initiatief richt zich op het verzamelen van plastic afval uit lokale gemeenschappen in ontwikkelingslanden, met name in landen waar veel plastic afval in de natuur terechtkomt. Dit afval wordt verzameld door mensen uit die gemeenschappen, die hierdoor werkgelegenheid en inkomen krijgen. Het verzamelde plastic afval wordt gerecycled tot materialen die kunnen worden gebruikt in kleding en andere producten.

Coastal Run & Dip by PUMA
Op World Clean Up Day (zaterdag 16 september!) presenteert PUMA je haar nieuwste en duurzaamste schoen- en kledingcollectie die je uitvoerig kunt testen tijdens de Clean Up Challenge die wordt afgesloten met (letterlijk) een spetterend einde. Na de Challenge staat er nog wat lekkers op je te wachten en kun je fris het weekend in. Maak jij de wereld een stukje mooier en ga je de Clean Up Challenge aan? Meld je (gratis) aan!

Waar: RunningDirect in Utrecht

ASICS: ASICS heeft stappen gezet naar duurzaamheid door middel van het gebruik van gerecyclede materialen en het verminderen van waterverbruik in de productie. Ook heeft Asics onlangs een nieuwe label geïntroduceerd dat voor het product de koolstofuitstoot meet en deelt. Zo weet je dus wat de impact is op de planeet. De ecologische voetafdruk van de GEL-KAYANO™ 30 schoen ligt bijvoorbeeld 14% lager dan het branchegemiddelde.

Brooks: Het merk heeft aangekondigd om in 2023 geen plastic zakken meer te gebruiken in zijn verpakkingen. Brooks wil in 2040 volledig klimaatneutraal zijn en in 2030 wil het dat ten minste 50% van alle materialen die het gebruikt gerecycled zijn of afkomstig zijn uit hernieuwbare en natuurlijke bronnen. Een goed voorbeeld hiervan is de net geïntroduceerde Brooks Green Silence Ghost 15 met een nog hoger percentage gerecycled materiaal (39,4% van het schoengewicht) en milieuvriendelijkere verfprocessen.

Zoals je kunt lezen zijn er veel initiatieven om duurzamer te worden. Let op certificeringen zoals Fair Trade, bluesign® en Global Organic Textile Standard (GOTS), die de duurzaamheid van producten verder kunnen bevestigen. Wil je meer lezen over de duurzaamheid van je favoriete merken dan kun je dit vinden op de app en website van Good On You. Deze heeft al veel grote merken op duurzaamheid beoordeeld en durft ook kritisch te zijn.

Nieuwsoverzicht

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten