De nieuwsbladen en internet stond er eind juni vol mee; Elf van de 24 franchisenemers willen stoppen met de franchiseformule Runnersworld. Gezamenlijk zijn de elf vestigingen volgens het AD goed voor 43% van de omzet. In 2012 vertrokken al eerder negen franchisenemers en zij begonnen in dat jaar Lopers Company. De reden? De franchisers vinden dat ze onvoldoende vrijheid krijgen. Waar kun je binnenkort nog hardloopschoenen kopen?
Door de redactie
Eerder schreven wij al een aantal artikelen over de toekomst van hardloopspeciaalzaken. Wij maken ons zorgen over het voortbestaan van de retailers door het achterblijven van vernieuwinen.. Slechts een paar vestigingen in Nederland durven te vernieuwen, terwijl een groot gedeelte bang is om veranderingen door te voeren en liever bij de oude formule blijft. Daardoor kunnen veel hardloopspeciaalzaken niet de volgende stap maken en blijft de omzet stabiel of loopt het zelfs terug. Een constatering die door de franchisers van Runnersworld ook is gedaan, want de franchisers die stoppen met de keten klagen over het lage rendement.
Gelukkig zijn er ook nog genoeg hardloopspeciaalzaken die wel innovatief zijn. Een hardloopspeciaalzaak moet een belevenis zijn, anders besluit de consument al snel een hardloopschoen veel goedkoper op internet aan te schaffen. Een goed voorbeeld van een vernieuwde hardloopspeciaalzaak is Rønnør in Eindhoven. De hardloopspeciaalzaak biedt naast uitgebreide hardloopanalyses ook gratis sportmassages, fysiotherapie, voedingsadvies en (sport)podotherapie aan. Het is het totaalpakket waar de consument anno 2018 om vraagt. Enkel een hardloopanalyse is tegenwoordig te mager. Leuk voor een beginnende hardloper, maar een gevorderde hardloper zal al snel besluiten een hardloopschoen voor een paar tientjes goedkoper op internet te bestellen.
Belevenis wordt niet alleen gecreëerd door advies in de winkel, maar ook door evenementen buiten de winkel. De Lopers Company in Barendrecht en Goes is hier een voorloper in. Regelmatig organiseren zij op zaterdagen looptrainingen vanuit de winkel met klanten. Op die manier blijft de consument verbonden met de winkel en is hij/zij eerder geneigd om terug te gaan naar de hardloopspeciaalzaak.
Waar kan ik binnenkort nog mijn hardloopschoenen kopen?
Wie denkt dat alle hardloopspeciaalzaken uit de winkelstraten verdwijnen, die heeft het bij het verkeerde eind. De franchisers van Runnersworld zullen onder een andere naam verder gaan. In september publiceren wij onze nieuwe pagina reviews. Op deze pagina willen wij onze bezoekers laten informeren over hardloopspeciaalzaken bij jou in de buurt. Bezoekers kunnen recensies achterlaten over de bezochte hardloopspeciaalzaak en een beoordeling geven. Ook komt op de reviewpagina uitgebreide reviews over hardloopproducten.
Wil je als retailer extra beleving creëren? Wij bieden hardloopclinics aan onder leiding van Olympische topatleten. Een leuke en originele manier van klantenbinding. Hoe gaaf is het om een training te krijgen van een Olympische topatleet? Informeer hier naar de mogelijkheden. Goed om te weten; met meer dan 40.000 volgers op sociale media en 5000 websitebezoekers per dag komt jouw winkel extra onder de aandacht.
Foto: Pixabay (rechtenvrij)
Bronnen: AD.nl en eigen onderzoek