Nederlandse topsporters krijgen meer commerciële vrijheid tijdens de Olympische Spelen. Een beetje meer, want het houdt nog altijd niet over, vindt schaatser Douwe de Vries, voorzitter van de atletencommissie van de Internationale Schaatsunie (ISU) en sinds deze week ook lid van de atletenstuurgroep bij het IOC. ‘We hebben nu een voet tussen de deur, maar er valt nog meer te verbeteren.’
Vrijdag maakte NOCNSF bekend dat sporters meer sponsormogelijkheden krijgen tijdens de Spelen. De omstreden regel 40 van het Olympisch handvest wordt verruimd. Die is bedoeld om commerciële partijen te beschermen die aan het Internationaal Olympisch Comité (IOC) of nationaal olympisch comité verbonden zijn. Zo mochten niet-olympisch sponsors in de weken rondom de Spelen niet in advertenties pronken met hun sporters.
Niet dat de sponsoren van sporters nu kunnen doen wat ze willen. NOCNSF stelde een document op waaruit blijkt hoe beperkt de ruimte nog altijd is. Sponsoren moeten een langdurige samenwerking hebben met een atleet en promotiecampagnes moeten een ruimere periode beslaan dan de lengte van de Olympische Spelen alleen. Alle berichten moeten in het Nederlands zijn opgesteld en gericht zijn aan een Nederlands publiek.